tisdag 28 maj 2013

VårRuset 2013

Efter att inte ha tränat på närmare två månader och inte har sprungit sedan i mitten av oktober deltog jag i VårRuset utan att ha några större förväntningar. Jag hade bestämt mig redan innan loppet för att det skulle vara okej att gå om jag inte orkade springa hela vägen, men naturligtvis ville jag ändå börja springa. Eller jogga, rättare sagt.

Vi hade fint väder, Andrea Bocelli sjöng vackert i mina öron och jag ville göra mitt bästa. Hittade ett tempo som kändes bra och hoppades kunna hålla det ganska länge. Det var ingen jättefart, det gick faktiskt riktigt långsamt, med joggade gjorde jag. Medan andra bredvid mig körde intervallträning (spurtade en kort sträcka, gick en längre sträcka) höll jag ett jämnt tempo. Det gjorde att några sprang om mig med jämna mellanrum när de sprang snabbt, och sedan joggade jag lugnt förbi dem när de bytte till promenad. Ganska roligt faktiskt! :o)

Så höll vi på ända fram till mållinjen där jag kunde konstatera att jag faktiskt orkade jogga hela vägen. Inte i något jättetempo som sagt var, men det spelar ingen roll. Den höga pulsen jag hade kompenserade för den låga farten ändå. ;o) Hade en maxpuls på 180 och en snittpuls på 164, och på 5,23 km lyckades jag förbränna hela 603 kcal. Frågan är bara om jag kommer att kunna gå imorgon...

Jag hoppas i alla fall det för jag hade tänkt mig en morgonpromenad. Sen blir det nog ingen mer träning under morgondagen eftersom jag tänker gå till blodcentralen efter lunch och ge blod.

Nu ska jag lägga mig, ganska nöjd med min prestation och med en förhoppning om att kunna göra mycket bättre ifrån mig nästa gång jag deltar i ett lopp.



God natt!

1 kommentar: