måndag 3 juni 2013

Inte har det blivit

några träningspass sedan VårRuset. Inte pga någon jobbig träningsvärk utan av andra anledningar. Dels har jag känt mig väldigt trött, vilket antagligen beror på alla timmar jag spenderade framför datorn när jag jobbade på mitt examensarbete under slutspurten istället för i sängen. Så jag sov en hel del förra veckan. En annan anledning är att jag hade några ärenden i skolan. Några papper skulle lämnas in och exjobbet skulle arkiveras för att jag skulle få mitt examensbevis så småningom. Det låter kanske inte som något jättejobb, men allt tar så lång tid… framför allt när man är sådan perfektionist som jag är och vill att allting ska se felfritt ut. Den tredje anledningen är något mycket roligare.

Min underbara make har fixat lite bakom min rygg och köpt flygbiljetter till min familj till helgen. Det var första gången de kunde åka tillsammans alla tre, eftersom det bara handlade om en övernattning och mammas och pappas vänner kunde därför ta hand om vår älskade hund därhemma. De skulle landa tidigt i lördags så torsdagskvällen och hela fredagen ägnades åt förberedelser och storstädning. Det blev jättefint hemma, men det tog tid och jag fick prioritera bort träningen.

I lördags hämtade jag mina föräldrar och min syster på flygplatsen redan kl 8 och när vi kom hem åt vi en härlig brunch som Dennis hade förberett på terrassen vår brf har med fin utsikt mot kanalen. Det var väldigt trevligt och vi satt där länge och pratade om allt möjligt. Vi tog det lugnt under resten av dagen, jag berättade om mitt exjobb bland annat och efter middagen bestämde vi oss för att bowla vilket var ett riktigt bra beslut. Vi hade väldigt roligt allihopa och det gick bra med spelet också. På vägen hem gick det inte lika smidigt… vi fick punktering på motorvägen så vi fick byta däck innan vi kunde fortsätta rulla hem. Men vi kom hem till slut.

Efter en god natts sömn vaknade vi till strålande väder. Överallt hade de lovat en regnig dag, så vi hade ändrat våra ursprungliga planer; istället för att grilla som min man hade planerat från början, bjöd vi hem hans familj till oss på fika. Under förmiddagens förberedelser blev det bakning (det var syrran som bakade) hemma och vi fixade även en liten ”utställning” med mitt exjobb i vardagsrummet. Så alla som kom kunde se vad jag hade gjort och de uppskattade det verkligen. Sen firade vi tillsammans att jag hade tagit examen och fått fast anställning. Svärmor hade också bakat sju sorters kakor, så det bjöds på en massa godsaker och lite bubblor också. ;o)

Sedan kunde vi gå ut till trädgården och njuta av solen. Det var runt 24-25 grader varmt, vi spelade kubb, barnen lekte i lekparken, vi tog gruppfoto, och efter ett tag började vi faktiskt leta efter skuggan, så varmt var det. Jag började också bli lite orolig inför Ungern-resan som vi ska åka på i sommar. För i mitt hemland kan det bli uppemot 38-40 grader vissa perioder… hur ska man klara av det? Det får vi se. Än så länge är det inte så varmt. Mamma och pappa sa att det faktiskt är kallare i Ungern just nu. Så igår kväll när vi skjutsade dem och syrran till flygplatsen efter en underbar helg, åkte de från sommarvärmen till vårvädret.


Dennis och jag åker till Ungern om lite drygt en månad, men först ska jag jobba några veckor. Idag är det min första dag på jobbet som färdigutbildad arkitekt. Jag fick jobb där jag praktiserade för tre år sedan och där jag har jobbat lite extra sedan dess, parallellt med studierna, och det kändes bra att gå till jobbet imorse. Jag har precis haft lunch, nu väntar 4 timmar arbete till innan jag avslutar min första riktiga arbetsdag med två pass på Sydpoolen. Träningsväskan står här bredvid på golvet med träningskläder och yogamatta i och väntar på att jag ska gå på Step/styrka och Poweryoga. Ska bli roligt att träna, men det kommer att bli riktigt jobbigt också... berättar om hur det gick senare ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar