tisdag 6 november 2012

Doften av nybakat bröd


fyllde lägenheten igår kväll. På lunchen hade jag äntligen tid att köpa en form som passar om man ska baka bröd och därför bestämde jag mig för att testa Ewalies brödmix efter jobbet. Medan ugnen värmdes till 175 grader skulle jag smörja och bröa formen. Efter det var det bara att blanda brödmixen med 5 dl naturell yoghurt, hälla smeten i formen och vänta ungefär en timme på att brödet skulle bli klart.

Doften av hembakat började fylla köket redan tidigare och jag visste att jag inte skulle kunna låta bli att smaka brödet trots att det var ganska sent på kvällen. När brödet hade svalnat tillräckligt för att jag inte skulle bränna mig visade klockan rätt mycket, men eftersom det har lågt GI-värde (ingredienser: dinkelmjöl, rågmjöl, hasselnötter, mandel, pumpakärnor, aprikosbitar, linfrön, solroskärnor, jäsningsmedel, salt) kunde jag med gott samvete äta en skiva med lite smör på. Åh, vad det smakade gott!!! Jag har redan kollat upp var jag kan hitta återförsäljare i närheten ;o).


Efter provsmakningen satte jag mig i soffan för att gå igenom vår presentation inför tisdagens slutkritik. Jag hade precis kollat igenom powerpoint:en när maken frågade om vi skulle ta en promenad. Egentligen hade jag ingen ork att klä på mig och bege mig ut i mörkret, men det trevliga sällskapet och den friska kvällsluften lockade så det blev en promenad i alla fall.

Vi hade inte bestämt oss för någon rutt i förväg utan började bara gå kl 22:23. Vi hade inte bestämt oss för hur länge vi skulle gå heller. Vi bara gick och njöt. Det kändes som att pulsen gick upp ganska ofta. Tack, backiga Södertälje! Vi försökte hålla ett okej tempo, men ville samtidigt kunna prata. Pulsklockan lämnade jag hemma den här gången, det skulle inte vara några prestationskrav denna kväll. Sports-tracker hade jag på i alla fall. Mest för att jag var nyfiken. Men eftersom batteriet laddade ur i mobilen när vi hade ungefär 10 minuter kvar av rundan vet jag nu ändå inte den exakta distansen. Under de 55 minuter som registrerades blev det 5,04 km med en snitthastighet på 5,4 km/h, så om vi höll ungefär samma takt, vilket jag tror att vi gjorde, gick vi 5,85 km. Kändes bra att röra på sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar