lördag 3 november 2012

Ibland räcker verkligen inte tiden till



Jag vill alltid hinna med så mycket: skolan, jobbet, träningen, sen vill man ju ha det fint och städat hemma och laga nyttig mat, träffa familj och vänner och helst sova också ibland, men den gångna veckan bevisade att man inte kan hinna med allt det där jämnt.

Då måste man prioritera. Och den här veckan blev det skolan som prioriterades. Vi skulle lämna in planscherna (presentationen) med bilder, ritningar och diagram om vårt projekt kl 13 på fredagen. Och till tisdagen då vi ska ha slutkritik skulle vi också hinna bygga en modell. Och vi i vår grupp hade velat bli klara med allt innan helgen så att vi kunde ha en lugn lördag och söndag för att vila upp oss. Därför var vi tvungna att lägga mycket tid på arbetet i skolan. Det innebar tidiga morgnar och sena kvällar. Flera dagar satt jag på bussen redan 6:30 på morgonen och kom inte hem från skolan förrän med det sista tåget vilket betydde att jag var hemma kl 1 på natten. Då förstår Ni att det inte blev mycket sömn heller.

Att bygga modell var vad jag ägnade mest tid åt den här veckan och det var roligt, men fick också konsekvenser: smärta i tummen, handleden och underarmen, samt armbågen på högersidan. Till och med att borsta håret känns rätt jobbigt nu, armen känns riktigt svag... men modellen blev fin, det enda vi har kvar att göra är några möbler. Och planscherna lämnade vi in igår på eftermiddagen i alla fall.

Det hade kanske kunnat innebära en lugn fredagskväll hemma men istället kallade jobbet där jag hade tackat ja till ett uppdrag för flera veckor sedan, så jag fick arbeta då. Som tur var gick det bra, men det blev en sen kväll igen.
 
Så jag var tvungen att fatta ett beslut som jag helst hade velat slippa ta. Nämligen att inte delta i Vinterloppet som hade börjat kl 11 idag. Jag var glad när jag hittade ett lopp så här på början av november och tyckte att det var roligt att flera av tjejerna från Hässelbyloppet också anmälde sig. Därför var det extra tråkigt att behöva säga att jag inte skulle delta. Men jag hade inte orkat. Inte orkat kliva upp vid 7:30 för att hinna med förberedelserna, åka till Stockholm och hämta nummerlappen och vara på plats vid starten runt 10:30. Den här gången prioriterade jag sömnen och jag tycker att jag valde rätt även om det hade varit jättekul att springa med tjejerna. Det får bli en annan gång.

Idag prioriterar jag egen tid och tid med maken, samt hemmet. Tvättmaskinen jobbar redan och diskmaskinen är snart igång också. Kläder ska vikas, nya ska hängas på tork, min garderob skulle behöva tas hand om. Och lite frisk luft skulle inte heller skada. Så om jag orkar, kanske tar jag en promenad lite senare. Men det finns inga måsten... jag gör bara det jag känner för denna lördag. Allt annat får vänta minst till imorgon.

Vad prioriterar Ni denna lördag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar