onsdag 19 juni 2013

Det här ska jag fortsätta med

Efter sträckningen jag fick för någon vecka sen var jag tvungen att vila några dagar. När jag väl kände mig redo för att börja träna igen, då började en deadline närma sig på kontoret. Jag fick jobba över lite några kvällar, och dessutom var vi alla på kontoret och jobbade i lördags. Jag säger inte att jag inte hade haft tid att klämma in något träningspass, men det har varit svårt. Inte minst med tanke på att jag gjorde misstaget att sätta mig och äta middag när jag kom hem, och sedan förflyttade jag mig bara till soffan i stort sett hela förra veckan. Det kändes som att jag behövde lite tid för att slappna av hemma, men det resulterade i att jag inte var fysiskt trött på kvällarna och hade svårt att somna.

Så igår när jag kom hem från jobbet, det första jag gjorde var att byta om till träningskläder. Jag var inte inbokad på något pass men under hela dagen kände jag mig sugen på att ta en promenad. Så efter lite soppa som vi fick av mina svärföräldrar och som jag åt med träningskläderna på drack jag ett stort glas vatten och snörade på mig löparskorna. En rask promenad skulle det bli. Jag bestämde mig för ungefär vilken väg jag skulle ta, men jag kunde justera längden på sträckan lite grann.

Eftersom det var en vacker kväll och jag verkligen njöt av att vara ute och röra på mig förlängde jag ”passet” med ca 1,5 km skulle jag gissa.
 
Totalt blev det 11,80 km på 1 timme och 48 minuter (snittfart 6,6 km/h). Benen började bli något tunga efter milen ungefär men det gjorde inget. Det var skönt att känna att jag tränade kroppen. Pulsklockan kunde också bekräfta det jag kände: under promenaden hade jag en snittpuls på 141 och en maxpuls på 174. Var maxpulsen mättes vet jag faktiskt exakt: efter ca 45 minuter s träning på mitten av en tuff uppförsbacke kände jag hur hjärtat ville hoppa ur bröstkorgen och hur andfådd jag var, då tittade jag på klockan och den visade precis 174. ;o) Kaloriförbränningen landade på 1307 kcal.

Idag ska jag försöka använda samma taktik som igår, dvs att byta om till träningskläder så fort jag kommer hem för att träningen ska bli av. Och jag vill fortsätta med samma strategi i fortsättningen också för det känns som att det kan vara nyckeln till att komma igång igen.

2 kommentarer:

  1. Men! Precis där du har tagit fotot, på stora gräsmattan bakom dig, där satt/låg jag och Martin. Borde dessutom ha varit vid den tiden du gick där, att jag missade dig :(

    SvaraRadera
  2. Vad konstigt! Jag kollade faktiskt lite på folk som satt och låg där i gräset och njöt av det fina vädret, men såg inte Er heller... hmmm

    SvaraRadera