fredag 7 juni 2013

Dubbelt och trippelt

Javisst! I måndags körde jag två pass, båda med bästa instruktören Cilla. Började med Step/styrka i gruppträningslokalen. I detta pass ingår både en koreografi som utförs på stepbrädan och några styrkeblock. Det tycker jag är en väldigt bra blandning. Jag var ganska uppvärmd redan när jag kom till lokalen eftersom jag var tvungen att skynda mig dit från jobbet. Sen blev jag bara ännu varmare och kände att kroppen utmanades ordentligt. Det var ett tufft pass (maxpuls 176, snittpuls 156, kaloriförbrukning 803 kcal) som tyvärr också påminde mig om att kondition är en färskvara som snabbt blir dålig om man inte tränar regelbundet. Men det kan ju bara bli bättre nu, eller hur? :D

Efter passet gick jag ner till Äventyrsbadet där min man mötte upp mig och där jag också träffade Veronica. Vi deltog i ett 75 minuters poweryogapass. Det kändes riktigt bra förutom när handleder och armbågar involverades för mycket i vissa positioner. Det är dessvärre så att jag har fått musarm pga exjobbet då jag jobbade oändligt många timmar framför datorn med musen i rörelse hela tiden. Men det var bara att hoppa över de övningarna som jag inte klarade av och gå ner i barnens position och hämta ny kraft inför nästa övning.

Hoppa över tisdagens pass var jag också tvungen att göra. Det pga dålig planering. Jag var anmäld till Kickbox som jag trodde skulle börja 18:30. Så jag tänkte att jag skulle ha tid att komma hem efter jobbet och byta om. Men när jag för säkerhets skull kollade på lunchen att jag mindes tiden rätt, visade det sig att passet skulle börja 17:30. Eftersom jag jobbar till kl17, och inte hade träningskläder med mig hade jag inte så många alternativ, jag fick avboka passet. En oplanerad vilodag som följdes av en planerad vilodag på onsdag.

På torsdag skulle jag däremot träna. Jag hade redan förra veckan bokat in mig på Step och KundaliniYoga. Sen fick jag reda på att Step skulle bli Step/styrka med Cilla istället och att hon dessutom skulle ha en dansklass innan. Så jag bokade in mig på JustDance också. Det var det passet jag började gårdagens trippel med kl10. Nytt release med många härliga låtar som fick mig att sjunga med flera gånger och enkla koreografier som alla kunde följa. Vi var bara fyra deltagare på passet så det gick bra att ta ut stegen också, och det gillade jag starkt! Det gjorde också pulsen hög: max 184, snitt 159 och kaloriförbrukningen landade på 786 kcal. Det kändes bra! Däremot tyckte jag inte om känslan när det högg till i baksida vänster lår under sista danslåten. Jag fick en sträckning som var ganska smärtsam. Men efter den gemensamma stretchen gav jag mig själv lite massage och försökte hålla muskeln varm för att kunna vara med på Step/styrka eftersom jag verkligen inte ville missa passet.

Jag valde att ställa stepbrädan på den lägsta höjden för att vara lite snäll mot låret. Här var vi några fler deltagare, men det fanns fortfarande gott om plats så återigen hade man möjlighet att göra rörelserna större vilket gjorde att det var lika tufft som om lådan hade varit högre. Men låret klarade av det mesta och jag hade så himla kul! Jag kände faktiskt  flera gånger under koreografin att jag bara ville skrika "Det här är så roligt!". Och att kroppen fick bra träning bekräftades också av pulsklockan. Passet var 45 minuter långt, maxpulsen hamnade på 178, snittpulsen på 154 och hela 634 kcal förbrändes.

Efter detta pass återstod dagens tredje klass och det blev KundaliniYoga där vi stretchade en hel del och gjorde även många övningar som är väldigt bra för ryggen och så avslutade vi med en skön avslappning. Härligt!

På vägen hem började jag tyvärr känna av sträckningen mer så maken fick smörja in och massera låret två gånger under gårdagen. I morse kändes det helt okej, men jag kommer att be honom om lite hjälp idag också för jag vill gärna träna ikväll. Cilla (som snart kommer att tro att jag förföljer henne ;o) ) har JustDance vid halv fem och jag vill så gärna vara med och dansa. Hoppas att jag kan vara med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar