lördag 29 juni 2013

Fyra pass på tre dagar

Efter måndagens dubbelpass var jag tvungen att vila två dagar. Jag skulle sluta ta allergimedicin i några dagar för att kunna lämna blodprov och ta reda på exakt vad jag är allergisk mot. Framförallt vill jag veta om det är något födoämne som kan ligga bakom klådan i min munhåla. Att jag inte fick ta allergimedicin gjorde mina dagar riktigt jobbiga. Ögonen och näsan kliade, munhålan lika så, jag nös hela tiden, näsan rann och jag var trött. Därför blev det ingen träning medan jag var utan medicinen, men så fort jag lämnat blodprov, tog jag en tablett och på torsdagskvällen kunde jag träna igen.

Det blev lågintensiv träning i form av en promenad med Dennis. Det blev 5,24 km med en snittfart på 6 km/h. Pulsen var som högst 159 medan snittpulsen landade på 126. 499 kcal lyckades jag förbränna och det kändes bra i kroppen efteråt.

På fredagen gick jag till jobbet med en packad träningsväska eftersom Just Dance väntade med Cilla kl 16:30. Vilket roligt pass! Härlig musik, olika stegkombinationer till varje låt och hög fart under hela passet. Maxpuls 185, snittpuls 159 och en kaloriförbrukning på 804 kalorier.Väldigt bra träning!
Idag skulle jag också träna för Cilla, två gånger dessutom, så jag börjar känna mig lite som en stalker. Tur att Cilla bara tycker att det är roligt att jag kommer till hennes pass. ;o) Denna lördagsförmiddag började vi med Cirkel och det märktes att det var länge sedan jag var med på ett sånt tuff pass. Jag kände mig väldigt otränad och hjärtat fick kämpa ordentligt tillsammans med de andra musklerna i min kropp. Maxpulsen blev så mycket som 196 och medelpulsen var 158. Kaloriförbrukningen landade på otroliga 976 kcal. Detta uppnådde jag genom att köra varierande övningar. Först hade vi stationsträning där vi jobbade 45 sekunder vid varje station: armhävningar, benböj med vikt på axlarna, springa på låda, dips, benböj med axelpress, hopprep, plankan och upphopp.

Efter två varv parade vi ihop oss och gjorde situps tillsammans, där vi efter varje situp lämnade över en viktplatta till den andra. Efter det lekte vi häst, där vi stod bakom varandra och den som stod bakom den andra, höll ett band runt den andras midja. Jag började stå framför och försökte springa framåt med höga knän medan min partner försökte dra mig tillbaka. Jag kände mig stark, men var helt slut när min tid var ute och det var extra tufft när jag skulle hålla emot henne när vi bytte roller, fast jag bet ihop och gjorde mitt bästa ändå och hon fick kämpa hårt hon med. ;o) Nästa övning gick ut på att springa med höga knän på stället och partnern skulle trycka ner ens knän hela tiden. Jag blev så peppad mot slutet av min tur och musiken hjälpte mig också att jag kunde lägga i en högre växel och pressa mig ordentligt. Tur att det väntade en lite lugnare övning efter det: vi gjorde tåhävningar på låda. Nästa övning höjde inte heller pulsen och det var ju tur det, för mycket mer hade inte min puls kunnat gå upp... I alla fall, vi skulle stå på alla fyra, lyfta upp ena benet i 90 grader och sedan sparka med den på en stor mits. Låter enkelt? Testa det! Det var riktigt tufft, särskilt efter att jag bytte till andra benet. I nästa övning fick vi samarbeta: en av oss gjorde jägarvila och ”lånade ut” sina knän som stöd till den som stod framför och gjorde dips... jag hatar dips, värsta övningen jag vet!

Under följande övning gick vi med utfallssteg runt i lokalen, med en viktplatta i handen och varje gång vi gick ner i ett djupt och fint utfall, gjorde vi en vridrörelse med plattan framför bröstet. När vi var klara med det gjorde vi två övningar för magen innan stretchen väntade. Under den första övningen låg en av oss ner på golvet och höll i den andras fotleder och sträckte upp sina raka ben i luften. Den som stod upp puttade ner fötterna antingen rakt fram, lite mot höger eller lite mot vänster och den som låg ner fick inte nudda golvet med fötterna och skulle lyfta benen igen. Avslutningsvis skulle vi ligga på sidan, göra en sidositup och boxes tre gånger mot den andras hand innan vi fick sänka överkroppen lite inför nästa situp... det var kämpigt, men jag kände mig stark. Det var ändå skönt när tiden var ute och vi kunde börja stretcha.
Vanligtvis brukar min puls gå ner ganska snabbt under stretchen men inte idag. Det var först när jag la mig ner på yogamattan inför nästa pass som jag kände att den äntligen var något lägre. Tur att man alltid börjar yogapassen med en kort avslappning. Under denna brukar Cilla också föreslå att man väljer ett fokus inför passet och så trött som jag kände mig valde jag att fokusera på vad min kropp behövde. Jag försökte lyssna på min kropp och gjorde bara de övningarna som kändes bra för mig just idag. Det innebar att jag hoppade över de övningarna som innebar många styrkemoment och högre puls men valde att göra dem som handlade om stretch, balans och uthållighet. Det var ett bra beslut även om ordet power fick jag stryka från PowerYoga som passet hette.


Imorgon lär jag ha träningsvärk men hoppas hinna ta en långpromenad innan vi ska äta lunch hos bekanta och sedan fira en ettåring. Hur spenderar Ni denna helg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar