söndag 7 april 2013

Dansmaraton


Igår hade vi alltså ett event på Sydpoolen. Vi skulle få testa att dansa för alla dansinstruktörer på anläggningen om vi var med på båda passen. Det första som var 105 minuter långt och det andra som var 120 minuter långt.

Nästan fyra timmar dans med andra ord så jag visste att jag var tvungen att ladda ordentligt innan. Därför gick jag upp i god tid före träningen. Ville hinna med både frukost och mellanmål innan. Till frukost åt jag hallongröt med kanelcreme och hallon, sedan åt jag 2 knäckemackor med skagenröra till mellis innan jag skulle gå till gymmet. Jag vet att jag har tjatat om skagenröra på sistone, så här kommer receptet á la FitnessFighten:

Ingredienser:
  • 1 burk 250g kvarg
  • 1/2 dl räkor
  • 1/2 dl kräftstjärtar
  • 2 msk dill
  • 1 msk rödlök
  • 1 msk citronsaft
  • salt & peppar 

Du börjar med att hacka räkor, kräftstjärtar, rödlök samt dillen och blanda med kvargen. Sedan pressar du ner 1 msk citronsaft, kryddar röran och blandar allt ordentligt. Denna skagenröra innehåller 258 kcal.

Men tillbaka till dansmaraton. Jag förberedde en smoothie till pausen mellan passen innan jag gick till Sydpoolen.

Där väntade många instruktörer som verkade riktigt taggade. Vi fick inte reda på vem av dem som skulle köra och när förrän de kom fram. Vi började med Streetdance. Bra första pass tycker jag, dock kan jag inte påstå att jag var bra på det. Jag kunde följa instruktören och koreografin, men hittade inte riktigt den där ”street-känslan” och hur jag skulle röra på kroppen så att min dans skulle påminna om streetdance, men den är väl inte så lätt att hitta på bara 20-25 minuter heller. Sedan väntade Just Dance med ännu en instruktör som jag inte dansat för. Just Dance tycker jag är roligt, olika låtar, olika stilar och koreografier, och enkla kombinationer vilket gör att alla kan hänga med.

Nästa ”pass” var Zumba Fitness. Man dansar Zumba med hantlar i händerna. Zumba är inte riktigt min grej, men det här var helt okej även om det ibland var svårt att förstå vad instruktören sa eftersom hon pratade danska... Sedan väntade ytterligare ett Zumba-pass, den här gången utan hantlar men med en liten energiknippe som instruktör. Och vilket pass hon bjöd på. Den energi hon hade i salen räckte till alla vilket gjorde att ingen ville att hon skulle sluta. Passet var, som sagt var, Zumba, men det var sååååå mycket roligare än annars. Det berodde säkert på att hon dansade med hjärtat och jag kan absolut tänka mig att gå på hennes pass på söndagar. Det här var nog dagens bästa pass!!! 

När hon var tvungen att sluta enligt schemat, fick vi en kvarts paus. Då hämtade jag min smoothie, försökte samla lite energi inför fortsättningen.


Efter pausen fortsatte vi med Latin Jam. En tjej, med rötter i Latinamerika stod framför oss och skulle leda oss igenom några danser. Oj, vad hon dansade bra. Man märkte att hon hade dansen i kroppen, i själen... ja, man önskade bara att man själv kunde dansa lika bra. Hon var jätteduktig och instruerade bra också. Riktigt roligt!

Det var inte nästa ”pass” tyvärr. Började med att instruktören tappade takten redan under första låten. Det kan ju hända vem som helst, men det kändes som att hon inte ens märkte det eller försökte korrigera. Fast det hade jag kanske kunnat komma över, men hon sa när hon startade låten att vi skulle dansa merengue vilket vi inte alls gjorde. Hon måste också ha kommit på det under dansen för efter låten sa hon att det ju inte var merengue utan något hip-hopaktigt. Och visst har just denna genre lite influenser från hip-hop, men det var reggaeton. Jag tycker att en instruktör ska ha koll på vad hon/han håller på med. Är man osäker, är det kanske bäst att inte säga något, utan bara sätta på musiken och börja dansa. Dessa missar gjorde att jag faktiskt valde att gå ut under dessa 15-18 minuter och satte mig med några andra deltagare och några instruktörer som satt utanför och pratade. Det var trevligt det också. :o)

Sedan var jag tillbaka på dansgolvet när nästa instruktör skulle börja. Barfota väntade jag på att vi skulle leta efter lejon på savannen, välkomna gäster och dansa till trummor. Just det, Afro stod på schemat och det var kul. Jag hade faktiskt redan innan bokat in mig på måndagspasset och efter gårdagens dans var jag ännu mer sugen på att delta.

Efter Afron hade vi bara två instruktörer kvar. Juan var den första av dem och körde naturligtvis Latin Jam. Härligt som vanligt! Underbar musik och rolig dans, vad mer kan man förvänta sig? Denna fantastiska dansmaraton avslutades sedan med ännu ett Zumba-pass. I början tyckte jag att det var lite svårt att följa instruktören eftersom hon hoppade mellan att visa stegen med ryggen mot oss och med ryggen mot spegeln. Men man kom in i det och hon började också instruera mer och mer med ryggen mot oss vilket ju underlättade. Hon hade bra energi och jag tror att många av oss behövde ha en sådan instruktör till sista passet för vi var trötta. Eller jag var trött i alla fall. Dessutom hade jag börjat få ont i knäna, men eftersom hon var så positiv och peppade oss hela tiden, kunde jag bara inte ge upp. Och det blev roliga 20 minuter där också innan vi stretchade lite på slutet.

Det enda jag saknade under denna maraton var ett pass med Cilla. Hon måste ha fått förhinder. Fast jag vet ju vad hon går för och jag brukar gå på hennes pass ändå. Så jag kommer att dansa för henne även i fortsättningen. :o)

Efter passen kollade jag på pulsklockan för lite statistik och jag kunde knappt tro mina ögon. Under första passet förbrände jag hela 1644 kcal (maxpuls 180, snittpuls 156) och under det andra passet landade kaloriförbrukningen på 1526 kcal (maxpuls 178, snittpuls 152). Inte konstigt att jag under Juans pass plötsligt kände mig sugen på sushi. ;o) Fast det var inte vad jag åt sen till lunch efteråt. Inte åt jag något FF-inspirerat heller. Jag valde faktiskt att äta en kebabtallrik. Och det var sååå gott.

Men till middagen valde jag att äta något med färre kalorier: nötfärsbiffar med potatis och grönsaker, samt lite sås. Efter middagen bad jag min man att massera in lite voltaren i mina knän för de gjorde jätteont. Sedan lade jag mig strax innan kl 22 och jag tror inte att det tog mer än 5 minuter att somna.

Jag vaknade strax innan kl 8 imorse och sedan dess har jag upptäckt fler och fler ställen på kroppen där jag har träningsvärk. Knäna gör tyvärr fortfarande ont, men jag hoppas att de bli bättre under dagen (en omgång till med voltaren väntar) så att jag kan börja med löpträningen idag...

Håll tummarna! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar