måndag 1 april 2013

PT-timmar


Jag hann träna med PT tre gånger under min senaste Ungern-vistelse. Så här kommer beskrivning av passen:

Pass 1
Innan passet fick jag fylla i en blankett med frågor kring mina mål, min vardag, mina tränings- och kostvanor, samt vilka skador jag har (haft) som kan störa mig i träningen. Därefter fortsatte vi med ett test som kan översättas till typ Funktionell rörelse test. Detta ska man kunna genomföra med en 92-åring också. Så det handlade om varken styrka eller kondition utan om hur min kropp fungerar. Vi tittade även på om det finns någon skillnad på höger och vänster.

Och visst har jag problem med stela axlar t.ex. där höger är mycket värre. Detta beror antagligen på en skada som jag fick när vi spelade VM i Schweiz 2003 men som jag ignorerade under hela mästerskapet eftersom jag ville stå så många matcher som möjligt. Då tror jag att en muskel i axeln tog ganska mycket stryk och eftersom jag inte heller efteråt tog hand om den, och inte stretchade jag den heller så är den väldigt stel idag. Den vänstra axeln är lite bättre men är inte bra heller. Så jag fick några övningar som jag ska göra helst 2 gånger varje dag för att ta hand om mina axlar. Samtidigt får jag inte heller köra press ovanför axeln på ett litet tag för att inte skada den.

En annan korrektionsövning jag fick handlar om bålstabilitet och denna ska också göras två gånger om dagen.

Övningarna gick vi naturligtvis igenom efter testet för att jag ska kunna genomföra dem så perfekt som möjligt hemma. Efter det gick vi igenom övningar med en cylinderformad foamrulle och en boll. Dessa övningar (som gör riktigt ont; sköntont om det finns något sådant ord) gick ut på att mjuka upp vävnaderna i kroppen, man kan kalla det för ”Myofascial självmassage” och det ska vara bra för att minska skaderisken och öka prestationen. Därför skulle jag göra dessa övningar inför nästa PT-pass som en sorts förberedelse där musklerna skulle förstå att det nu snart skulle bli dags att träna.

Innan vi var klara med första passet, hann vi också gå igenom några basövningar med kettlebells. Detta gjorde vi för att titta på tekniken. Jag gick ju en kettlebells-kurs här i Sverige förra våren som jag tyckte mycket om. Men det var nyttigt att gå igenom tekniken igen inför nästa PT-timme då vi skulle köra en hel del med kettlebells.

Naturligtvis avslutade vi passet med stretch innan jag fick duscha och åka hem.
När jag kom hem, kollade jag runt på nätet och såg att man på SATS har ett pass som heter Trigger Point där man gör exakt de övningarna som jag fick lära mig med rullen. De har också gjort en kort film så om ni vill se vad jag pratar om, kan Ni titta på den här: Trigger point SATS.

Pass 2
Jag kom till gymmet ungefär en halvtimme innan jag skulle träffa min tränare för att börja med självmassagen och korrektionsövningarna. Sen fick mitt första tuffa pass börja. Eftersom jag hade sagt på första passet att jag har två kettlebells hemma så valde instruktören att bygga upp ett pass med kettlebells övningar för att jag skulle lära mig hur jag själv kan sätta ihop olika pass som jag kan göra på hemmaplan. Jag fick göra knäböj och svingar, samt en kombination där jag efter en knäböj plockade upp kettlebellsen framför bröstet innan jag satte ner den igen.  Jag arbetade med olika tunga kettlebells: 8, 12 och 16 kg. Efter att ha kört 12 repetitioner med varje vikt väntade lite vila. Vilan var naturligtvis också aktiv, jag gjorde 10 repetitioner av mina korrektionsövningar, sedan kom ett varv till med kettlebellsen. (Jag körde barfota eftersom man i kettlebells anser att man helst ska köra utan skor eller i skor med platta sulor, som t.ex. converse.) Korrektionsövningar igen, innan tredje varvet, osv.

Efter det fick jag ta på mig skorna och vi gick över till TRX. Jag fick lära mig övningar som rodd, armhävningar, djupa knäböj och utfall bakåt, samt en övning där jag fick stå i plankan med raka armar och med fötterna i handtagen och dra in benen mot bröstet. Den här sista övningen var ju grymt jobbig, verkligen jättebra för magmusklerna.

Vi satte sedan ihop ett kort cirkelpass där jag gjorde tio reps av alla dessa 5 övningar. Efter varje varv fick jag vila i ca 30 sekunder innan jag började om igen. Totalt 10 minuter körde jag TRX-cirkeln och var väldigt trött på slutet. Det var skönt att stretcha och sedan stå länge i duschen efteråt.

Detta andra pass körde jag på torsdagen och det tredje passet väntade på måndagsförmiddag. Tur att jag hade tillräckligt många dagar mellan för jag fick grym träningsvärk. Det värsta var låren och ländryggen, men ännu värre var att ha träningsvärk i båda samtidigt. Om jag skulle plocka upp något från lägre höjder var det nästan kört. Jag kunde ju varken böja på benen eller böja i ryggen. Jag vet att man helst inte ska jag böja sig ner (alltså böja på ryggen), men nu hade jag kunnat tänka mig göra det med tanke på hur ont jag hade i låren, men inte ens att böja mig ner kändes lättare. Sedan kom träningsvärken smygande i andra delar av kroppen, såsom övre delen av ryggen, armarna och bröstet. På lördagen började låren kännas aningen bättre, men bröstet blev värre och ländryggen gjorde lika ont fortfarande. 

Så på söndag åkte jag och pappa till ett badhus och simmade. Jag simmade 1 km och sedan satt vi i jaccuzzin och i 38 grader varmt vatten utomhus där det var ca 0 grader i luften:



Hoppades att simningen skulle hjälpa så jag kunde vara med på mitt tredje PT-pass på måndagen.

Men hur det blev med detta skriver jag om lite senare för inlägget har redan blivit väldigt långt. Dessutom väntar det matlagning. ;)

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar