torsdag 4 april 2013

Träning, lopp och tävling


Efter dagens morgonpromenad känner jag att det är dags att öka tempot lite och börja jogga. Jag är redan anmäld till VårRuset (5km) den 28 maj och såg ett lopp nyligen som jag också är intresserad av: Söder Runt som går av stapel den 15 juni. Det loppet är 10 km och för att jag ska känna att det finns en chans att jag kan klara det måste jag löpträna.

Förra året följde jag Magnus Hagströms löpträningsprogram som jag hade hittat i FitnessMagazinet och det är detta program jag tänker följa även i år. Programmet är 12 veckor långt och under det sista passet den 12:e veckan, ska man klara av att jogga 10 km och kanske kunna njuta av det också. ;o)

Om jag räknar rätt så skulle jag precis hinna förbereda mig inför SöderRunt om jag började med första veckans rekommenderade pass denna vecka. Så det är bara att köra.

Imorgon kommer jag att genomföra det första passet som är rätt kort. Totalt 30 minuter och jag ska jogga 2 minuter och gå 3 minuter under hela passet. Till lördagen har jag anmält mig till en dansmaraton på gymmet, så det andra löppasset kommer jag att köra på söndag. Då blir upplägget detsamma som på det första passet, men istället för 30 minuter ska jag vara ute och träna i 40 minuter.

För att motivera mig ännu mer skulle det vara trevligt att vinna en löparjacka som min vän Suzan kommer att lotta ut på sin blogg om knappt två veckor. Det vore perfekt att kunna använda den på mina promenader/löppass speciellt nu eftersom jag tyvärr inte kommer in i mina löparjackor. :o(

Jackan kommer från Reebok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar