tisdag 7 februari 2012

Motivationsbrist


Det har jag lidit av den senaste tiden. Jag har haft svårt att komma iväg till gymmet och idag var inget undantag. När jag satt och försökte jobba i skolan i eftermiddags, kände jag att jag inte alls var sugen på att gå till gruppträningslokalen, så de planerade passen avbokades.

När jag runt kl 16 insåg att jag inte skulle få något mer gjort i skolan heller, bestämde jag mig för att åka hem. Hemma väntade min underbara man och det var så trevligt att ha lite tid för oss själva innan han skulle iväg till sin träning. Vi åt middag tillsammans som tyvärr sällan blir av på vardagarna pga våra skol- och träningsscheman. Vi ville inte ägna för mycket tid åt matlagning, så vi fixade lite taco snabbt. Så gott det var!

Sedan, när min man hade åkt för att träna, bestämde jag mig för att inviga mina nya löparskor som jag köpte på Stadium för mindre än 60% av ordinarie pris:

Vill ni veta mer?
Satsade på ett par som är halksäkra med slitstark yttersula i gummi från Continental, samt är vattentäta tack vare GORE-TEX membranen.

Den sistnämnda sattes inte på prov ikväll när jag greppade mina stavar och gav mig ut för en timmes motion eftersom termometern visade -5 grader. Däremot kunde jag konstatera att jag inte halkade en enda gång, inte ens när jag körde fartlekar med löpintervaller uppför bron, skönt!

När jag sprang gick även pulsen upp, till hela 198 vilket mest tyder på hur mycket av konditionen jag har tappat sedan jag senast tränade utomhus... Men jag höll också ett bra tempo under hela timmen även när jag gick så fort jag orkade idag (max: 10,4 km/h, snitt: 6,5 km/h) vilket gjorde att hjärtat tvingades arbeta ganska hårt: medelpuls 142 slag/minuten. Totalt gick jag 6,64 km och förbrände 647 kcal.

Men att jag fick lite frisk luft var minst lika viktigt som kaloriförbrukningen. Känns som att jag borde satsa på stavgång nu när jag inte är lika sugen på gruppträningar... suget kommer säkert att komma tillbaka så småningom, men jag måste ju hålla igång tills dess och promenaden kändes riktigt bra idag! Dessutom skulle jag vilja sätta skorna på mer prov även om jag efter dagens pass är nöjd med dem.

1 kommentar: