söndag 19 februari 2012

När jag tänker efter


så har jag faktiskt rört på mig en del i veckan. Det kom jag att tänka på idag när Veronica och jag gick milen i Tveta. Det var väldigt jobbigt att gå i snön och vi fick verkligen kämpa för att ta oss framåt. Därför var det inte konstigt att vi snabbt fick upp pulsen och blev varma.

Inte nog med att snön gav oss motstånd så var vi också tvungna att ta oss uppför jobbiga backar där pulsen gick upp mycket. Som mest fick hjärtat slå 182 gånger i minuten och även snittpulsen blev rätt hög: 147. Så det gick inte att prata under kortare sträckor, men annars blev det också en del snack på vägen och det var verkligen trevligt att umgås med Veronica, samtidigt som vi fick lite frisk luft (och kanske även träningsvärk). 

Enligt Runkeeper var milen ca 9,5 km lång och det tog oss 1 timme och 56 minuter att gå runt. Inte någon jättefart alltså, men ändå förbrände jag 1413 kalorier (delvis tack vare att jag hade gått upp i vikt, så jag var tvungen att bära runt på några extra kilon).

Förutom dagens utomhuspromenad blev det faktiskt promenad/jogging vid fem andra tillfällen i veckan, dock inomhus de där gångerna.
  • 1 timme 17 minuter, maxpuls 217 enligt klockan, men så jobbigt kändes det inte, snittpuls 139, kaloriförbrukning 784 kcal.
  • 1 timme 17 minuter, maxpuls 216 som stämde nog inte nu heller (borde kanske skicka in sändaren till polar så att de kan ta en titt), snittpuls 116, kaloriförbrukning 486 kcal.
  • 1 timme 17 minuter, maxpuls 160, snittpuls 132, kaloriförbrukning 741 kcal
  • 59 minuter, maxpuls 144, snittpuls 119, kaloriförbrukning 410 kcal
  • 42 minuter, maxpuls 166, snittpuls 139, kaloriförbrukning 444 kcal
Det verkar som att det går bra att ta promenader den här perioden när träningsmotivationen annars saknas helt och jag borde satsa på dem, helst utomhus...  för det är faktiskt väldigt tidseffektivt och skönt. Dessutom lyckades jag förbränna hela 4278 kalorier de senaste sju dagarna och det är inte illa.

Jag ska försöka se till att få in några promenader i kalendern nästa vecka också, samtidigt som jag hoppas kunna vara duktig vad det gäller maten.

1 kommentar: