tisdag 1 januari 2013

Bättre träningsår önskas!!!


2012 började inte bra alls... tränade knappt något de första två månaderna. I mars började jag röra på mig mer. Men jag gick fortfarande inte särskilt ofta till gymmet utan valde utomhusträning istället. Satte upp distansmål för varje månad vilket jag lyckades med april – juni. Detta tack vare promenader men också för att jag hade bestämt mig för att klara av att springa en mil och började följa ett löpträningsprogram.

I juli blev det lite mindre träning, men i augusti var jag tvungen att ta upp löpträningen igen eftersom Tjejmilen närmade sig. Otroligt nog fixade jag milen den 1 september. Sprang hela vägen även om det inte gick särskilt snabbt. Samma dag som jag klarade av milen, började en månad med Fitnessfighten. En tuff utmaning som dock visade att med 1 timme träning varje dag och bra kostvanor skulle jag kunna klara av att nå min målvikt. Jag gick ner 5,1 kg på en månad och jag hoppades kunna fortsätta på samma sätt resten av året, men under hösten började skolan kräva mer och mer tid och jag blev mer sliten för varje dag som gick. Ofta var jag i skolan från tidig morgon till sen kväll på vardagarna och om jag någon kväll ändå var hemma lite tidigare, orkade jag inte träna.

Då bestämde jag mig för att ställa klockan 1,5 timme tidigare på morgnarna för att träna innan skolan, men jag var grymt trött varje gång klockan ringde och orkade inte ta mig upp en enda gång. Så jag slutade med det efter bara några dagar. Dåligt. Istället försökte jag röra på mig på helgerna vilket jag ibland lyckades med (som när jag återigen sprang en mil, Hässelbyloppet i mitten av oktober), men inte alls i den utsträckning som jag hade hoppats på. Och jag såg verkligen fram emot den 21 december.

Det datumet var viktigt för mig. Dels för att det betydde att den näst sista terminen i skolan var slut, men också för att kunna vila upp mig inför examensarbetet som väntar på våren, samt för att börja fundera på hur jag skulle planera min träning under våren då jag förhoppningsvis inte behöver åka in till skolan lika ofta och kanske kommer att hinna/orka träna mer.

Innan julen kunde jag också komma iväg på några träningspass som var riktigt peppande och som gör att jag ser fram emot vårterminen. Jag är redan inbokad på flera pass så så fort jag kommer hem från min lilla julsemester i Ungern på fredag kommer jag att ta tag i träningen. Badminton skulle jag också vilja köra mer ofta eftersom varje gång jag spelar med min man, tycker jag att det är väldigt roligt. Samtidigt tänker jag se till att använda det kunskap jag fick om kosten under Fitnessfighten under våren.

Jag vill verkligen hitta balansen mellan skolan, fritiden, träningen, kosten och vilan. Det är mitt mål för 2013.

Har du några mål?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar