tisdag 3 juli 2012

Bättre sent än aldrig

Pass 3 vecka 7 av löpträningsprogrammet borde jag ha genomfört senast igår (läs söndag), men när man bara kan välja mellan tidig morgon och sen kväll (pga värmen) för att träna och man kör styrketräning på morgonen och vill se EM-finalen i fotboll på kvällen får man flytta passet till vecka 8.

Så den här veckan ska jag försöka hinna med hela 4 löppass. Det har jag lyckats med förut och jag hoppas kunna genomföra alla den här gången också trots att vi ska åka på en semester i semestern till Transylvanien på onsdag.

Men tillbaka till måndagens pass då jag alltså skulle träna i 60 minuter på följande sätt: "jogga 5 minuter, gå 1 minut under hela passet". Och det var precis vad jag gjorde. Impetus pep när jag skulle byta mellan jogging och gång och när den signalerade för att passet var slut hade jag joggat 8,37 km med ett snitttempo på 7:12 min/km enligt Sports Tracker. Medelfarten var alltså 8,33 km/h och jag hade en maxfart på 12 km/h.

Träningen genomförde jag med en medelpuls på 161 och det kändes riktigt bra att vara ute och röra på mig medan solen sakta men säkert passerade horisonten.

Vad det gäller månadens mål känner jag att jag håller mig till 10 mil, det är en distans som känns rimlig att hinna och orka med. Den här veckan kommer jag att försöka komma närmare detta mål med hjälp av följande pass:

Vecka 8
  • Pass 1: Intervaller 30 minuter (intensitet: 4)
    Efter 10 minuter lugn uppvärmning springer du så fort du kan i 30 sekunder, gå sedan i 1 minut. Upprepa detta 10 gånger och avsluta sedan med 5 minuter lugn jogg.
  • Pass 2: Distans 20 minuter (intensitet: 2)
    Jogga lugnt i 20 minuter. Plus valfri styrketräning.
  • Pass 3: Distans 60 minuter (intensitet: 2)
    Jogga i 5 minuter, gå i 1 minut under hela passet.

Jag vågar inte planera andra pass pga vår utflykt till grannlandet, men skulle jag hinna med något annat, vore jag naturligtvis glad över det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar