tisdag 24 juli 2012

Kontrollräkning


Igår kväll gick jag igenom detaljerna av passet som jag skulle köra på tisdagsmorgonen och kunde konstatera att det inte skulle bli 40 minuter lång, utan ”bara” 30 enligt följande uträkning:
  • Uppvärmning: 10 min
  • Intervaller: 10 x (45+45sek) = 15 min
  • Nedvarvning: 5 min
  • Totalt: 30 minuter
Jag hittade alltså ett litet fel i löpträningsprogrammet, men även om passet inte var längre, var det tuffare jämfört med förra veckans intervallpass. Detta i och med att löpintervallerna förlängdes med 15 sekunder medan gångintervaller förkortades med lika mycket. Att göra denna lilla förändring gjorde rundan riktigt jobbig... så pass att jag var tvungen att gå mycket långsamt för att få ner pulsen mellan spurtena. 

Dessutom kändes det som att jag inte kunde springa lika snabbt mot slutet av intervallerna som i början och att jag var trött när nedvarvningen började. När de 30 minuterna var slut orkade jag inte heller jogga klart de sista meterna som jag hade kvar hem, så jag bytte till promenad.

Nja, som Ni förstår var inte dagens snittfart särskilt hög: 8,09 km/h, men maxhastigheten var snabbare än vanligt: 13 km/h. Totalt blev det 4,42 km med en medelpuls på 164 och en maxpuls på 178 slag/minut. Kaloriförbrukningen landade på 522 kcal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar