torsdag 19 juli 2012

Morgonlöpning


började jag denna torsdag med. De senaste dagarna har temperaturen varit ganska behaglig så jag trodde och hoppades att jag skulle få springa mina 20 minuter med start 9:12 utan att det skulle vara för varmt. Dessvärre var det mycket varmare idag än i början av veckan, så det blev riktigt svettigt inte bara pga själva träningen...
 
Passet jag körde var det som föreslås som pass 2 för vecka 8 i löpträningsprogrammet. Ni som har följt bloggen vet att jag inte har kört pass 1 ännu. Anledningen till att jag inte satsade på det idag heller är att ettan innehåller snabbare intervaller och 30-minuters träning som jag inte kände mig redo för efter att inte ha sprungit på några veckor.

Pass 2 innebar ”Distans 20 minuter (intensitet: 2) - Jogga lugnt i 20 minuter. Plus valfri styrketräning.”.  Jag började med joggingen och det gick tyvärr inte särskilt snabbt och var rätt tungt. Första kilometern tog 7 minuter och 2 sekunder och jag förstod direkt att i det tempot skulle jag inte ens hinna 3 km på 20 minuter men jag orkade inte heller jogga snabbare så jag bestämde mig för att förlänga passet tills Sports-tracker skulle börja prata om statistik från den tredje kilometern.

Under den andra kilometern tyckte jag att värmen började göra rundan ännu jobbigare. Det märktes tyvärr på tiden (7:08 min) också och jag blev besviken på mig själv så jag ändå försökte jogga lite snabbare vilket resulterade i en tid under sju minuter (6:54 min) under den tredje kilometern. Då hade jag fortfarande 180 m hem och det sprang jag naturligtvis så det blev 3,18 km idag. Styrketräningen som också stod på schemat orkade jag inte med pga värmen idag, men jag tänker genomföra den innan veckan är slut.

Vad det gäller snitthastigheten landade den på 8,55 km/h (avg. pace 7:01 min/km) under dagens jogging och snabbast var jag när jag sprang i 10,4 km/h som jag egentligen borde hålla under ett helt pass... men jag försökte/försöker tänka positivt efter träningen: jag har i alla fall varit ute och joggat. 

Under helgen kan jag kanske testa pass 1 också: ”Intervaller 30 minuter (intensitet: 4) - Efter 10 minuter lugn uppvärmning springer du så fort du kan i 30 sekunder, gå sedan i 1 minut. Upprepa detta 10 gånger och avsluta sedan med 5 minuter lugn jogg.”.

Förhoppningsvis hinner jag också utmana mig med det tredje föreslagna passet för denna vecka: ”Distans 60 minuter (intensitet: 2)- Jogga i 5 minuter, gå i 1 minut under hela passet”. Om jag kan fixa det efter att ha latat mig så här länge vet jag inte. Men för att ta reda på det måste jag i alla fall prova, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar