måndag 9 juli 2012

Transylvanien (med bilder)

I onsdags satte vi oss i två bilar för att åka till vackra Transylvanien med maken min, mamma, pappa, syrran, Kófic, samt min moster och hennes man som inte har sett detta underbara område.

Király-hágó (Pasul Craiului), porten till Transylvanien
När jag nämner Transylvanien tänker de flesta på Dracula, men för oss betyder Transylvanien mer. Jag tänker på den vackra naturen, att mycket av Ungerns historia skrevs här och szeklerna, en ungersk folkgrupp som fortfarande håller språket och traditionerna vid liv trots att Transylvanien tyvärr har tillhört Rumänien i snart 100 år (förutom en kortare period mellan 1940-47). Det är fascinerande att man kan komma till szeklernas land som det kallas och prata ungerska med de flesta. Szeklerna pratar gammaldags ungerska vilket gör det hela ännu mer intressant.


Vi har hyrt det gulaktiga huset på bilden ovan under de här dagarna och det var härifrån vi åkte på utflykter varje dag. Här kommer „några” bilder från våra „äventyr”:

Tordai-hasadék

Tordai-hasadék

Med min syster i borgen i Segesvár (Sighisoara)

I tornet av borgen hittade vi denna information
Vid Gyilkos-tó (Lacul Rosu)

Själva sjön

Békás-szoros (Cheile Bicazului)
Békás-szoros (Cheile Bicazului)
Bäcken i Békás-szoros
Oltár-kő (Piatra Altarului), den högsta klippan i Békás-szoros
Syrran och jag flyter runt i den salta, heliotermiska insjön, Medve-tó (Lacul Ursu)
Här har jag och min man badat färdigt
Vi åkte efter frukost varje dag och kom hem till middagen så till träning fanns det inte tid över vilket gjorde att inget av löppassen som föreslogs för vecka 8 blev av. Jag får helt enkelt köra dessa denna vecka med start imorgon. Idag väntar många stillasittande timmar i bilen på väg till Ungern och värmen.

Den har vi i och för sig inte kunnat klaga på i Transylvanien heller. Temperaturen har varit över 30 grader på dagarna men på kvällarna har det blivit mycket svalare under hela vistelsen som har bidragit till bättre sömn än i Ungern där det har varit varmt även på nätterna. Får se vilket väder denna vecka bjuder på…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar