söndag 22 juli 2012

Träningsvärk i vaderna och ont i vänstra axeln

satte stopp för gårdagens planerade styrkepass och löpintervaller. Tack vare vilan och att syrran masserade axeln flera gånger med smärtstillande gel igår kunde jag dock bege mig ut på intervallträningen imorse.

Jag började med 10 minuters lugn uppvärmning och det kändes förvånansvärt bra i benen att jogga. Första kilometern tog 6 minuter och 42 sekunder vilket inte är jättesnabbt, men känslan var skön. Efter 10 minuter körde jag 10 intervaller på följande sätt enligt löpträningsprogrammet: ”spring så fort du kan i 30 sekunder, gå sedan i en minut”.

Jag försökte verkligen springa så fort jag kunde och ibland kändes det som att det gick ganska fort, men ändå sprang jag aldrig snabbare än 10,9 km/h :o/ som var min maxhastighet under dagens pass. Medelhastigheten var 8,51 km/h (avg. pace 7:03 min/km) men jag gick ju hela 10 minuter så det är ingenting att vara missnöjd med.

Det var under någon av intervallerna som maxpulsen på 177 uppmättes. Efter att jag avslutade löpträningen på totalt 4,30 km med 5 minuter lugn jogging kunde jag konstatera en medelpuls på 160 slag/minuten. Det var härligt att träna i det gröna medan jag förbrände 439 kcal denna söndagsförmiddag.


Dessvärre verkar det inte möjligt att genomföra veckans tredje löppass, men jag ska försöka klämma in det mellan de pass som jag har tänkt att köra nästa vecka. Jag måste kanske tänka om helt vad det gäller planering... vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar