söndag 15 juli 2012

För att känna att jag förtjänar


badgen nedan som jag fick idag, måste jag träna mer än jag gjorde denna vecka. Jag skrev i måndags att jag skulle fortsätta med löpträningen från och med tisdag, men så blev det inte.
 
Efter att vi strax innan midnatt stannade bilen efter en lång resa (hem från Transylvanien) med en del problem (bl.a. en punktering) utanför vårt hus i måndags väntade några timmars sömn. Sedan tvättade vi kläderna på tisdagsmorgonen, hängde dem på tork och några få timmar senare packade ner dem i en resväska igen. Maken och jag skulle tillbringa några dagar vid Balaton-sjön så strax efter lunch var det dags att sätta sig i bilen igen.

Vi kom till Balatonlelle någon gång efter kl 20 och började med att gå ner till stranden för att titta på solnedgången och äta middag. 


 
På onsdagen väntade sedan sol och bad, samt lite träning. Inte löpning eftersom jag var osäker på vilken väg jag skulle ta och tappade därmed suget, men vi hittade en annan träningsform som både jag och min man ville ägna oss åt:


Det är inte ofta vi spelar tennis, men när vi är i Lelle brukar vi spela några gånger under vistelsen eftersom vi båda tycker att det är roligt med bollsporter och tennis är utmanande. Under natten till torsdag kom åskvädret och till morgonen var temperaturen mycket mer behaglig, så det gick faktiskt till och med att motionera kl 13 då vi återigen stod med racket i handen och spelade i en timme.

Pulsklockan hade också fått följa med till Balaton, så här kommer några siffror:

Onsdagsträningen:
  • Tid: 55 minuter
  • Maxpuls: 156
  • Medelpuls: 124
  • Kaloriförbrukning: 442 kcal
Torsdagsträningen:
  • Tid: 61 minut
  • Maxpuls: ? (klockan registrerade 201, men så hög puls hade jag aldrig)
  • Medelpuls: 124
  • Kaloriförbrukning: 499 kcal
På fredagseftermiddag lämnade vi Balaton-sjön för den här gången, men jag tänker besöka den igen nästa år dels för att semestra, men också för att cykla runt den med min syster vilket i och för sig kan ses som en aktiv semester. Jag har länge haft den tanken, men nu vet jag säkert att det är något jag vill och ska göra. 210 km är det runt sjön och syrran som fick en ny cykel i födelsedagspresent kan tänka sig att följa med mig. Så till nästa sommar kommer vi att planera in ca 4-6 dagar under vilka vi ska försöka trampa runt sjön i ett behagligt tempo och njuta av omgivningen.

I fredags beställde vi en bok om cykelvägar runt Balaton med många kartor för att kunna planera vår runda och våra stopp och idag började vi träna också. Haha ;o) Egentligen skulle vi bara testa våra nya cykelshorts som vi utan att leta hittade på rea i en butik idag,... 



... men sen fortsatte vi att cykla tills vi hade cyklat 13,42 km. Snittfarten var 15,9 km/h men ibland spurtade vi lite och då fick vi upp en fart på 27,4 km/h. Det kändes både i benen och i rumpan men den sistnämnda var i alla fall nöjdmed de nya shortsen.

Förhoppningsvis kommer jag att behöva nya shorts tills vi börjar vår resa runt sjön nästa sommar för att de här har blivit både slitna och för stora. Jag måste verkligen gå ner i vikt för att kunna trivas med mig själv och må bra... varför ska det vara så svårt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar