tisdag 21 augusti 2012

26 asanas


bestod gårdagens yogapass av. Rörelserna utövade vi ett uppvärmt rum där det ska ha varit 40 graders värme och luftfuktighet. Yes, vi testade bikramyoga igår. Denna är en yogaform som jag länge velat prova och när Veronica berättade att hon också hade funderat på det, bestämde vi oss för att testa ett pass. Nu har vi faktiskt köpt ett kort så vi kan gå hela fyra gånger varav det första tillfället var alltså igår och det var riktigt intressant.

Vi började med att lägga oss ner på mattan och vänta på att klassen skulle börja. Svettet började rinna redan då, utan att vi ens ha rört på oss och då visste jag redan att det var bra att jag hade druckit mycket under dagen.

Passet, som genomfördes i tystnad, inleddes med pranayama (djup andning) som följdes av 11 stående positioner, 13 liggande/sittande positioner och avslutades med kapalabhati (eldandning). De flesta asanas kände jag igen från de andra yogaklasserna jag hade gått på förut, men många försvårades av att man var väldigt svettig. Det gäller att vänja sig och hitta bra grepp till nästa gång vi ska dit, och det kommer säkert att kännas lättare.

Hoppas att en position som var riktigt obekväm också kommer att bli skönare så småningom. Denna asanas heter Salabhasana. Där skulle vi ligga på mage och lägga våra utsträckta armar under kroppen, med handflatorna NEDÅT. Det gjorde faktiskt ont i mina handleder. Jag försökte hålla ut så länge som möjligt, men efter ett tag var jag tvungen att vända handflatorna uppåt. Vill verkligen klara av denna position också och som tur är har jag några yogaklasser på mig att vänja kroppen vid den.

Efter passet låg vi kvar på mattan en liten stund innan vi gick ut till det svala rummet där det bjöds på bl.a. nyponsoppa och frukter. Jag kunde inte stå kvar där länge så svettig som jag var, så vi gick tillbaka till yogasalen där vi tog några kort.

Här posar Veronica.
Mitt linne som är korallfärgat såg mörkorange ut efter passet:

När jag kom in i omkl.rummet hittade jag inte ett enda torrt fläck på linnet.
Duschen kändes helt underbar, men efteråt blev jag snart klibbig igen. Att sätta på mig kläderna medan jag eftersvettades var en utmaning men det gick till slut och nöjt kunde vi bege oss hem. På vägen hem plockade jag upp lite mellanmål, fortsatte också att dricka vatten och började redan fundera på när jag har möjlighet att gå på nästa pass.

Återhämtning.

Idag känner jag mig också nöjd: jag har träningsvärk i hela kroppen. Inte den där jättejobbiga typen, som gör att man knappt kan röra på sig utan den sköna varianten som bara känns bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar