lördag 18 augusti 2012

Kan man vara bakfull av löpning?

I så fall kan jag ha varit det igår. Jag vaknade med en väldigt jobbig huvudvärk igår morse så jag började dagen med en huvudvärkstablett. Huvudvärken försvann tack vare tabletten, men jag mådde så konstigt hela dagen: mosig i huvudet, ibland lite yr och ja, bara allmänt konstig, som sagt var. Som tur är mår jag bra idag, så jag kan njuta av helgen och kanske också träna lite.

Det kunde jag inte göra igår, men i torsdags var jag alltså och sprang... det var därför jag undrade om löpning kan göra en bakfull... Det blev en sen kväll. Jag var inte hemma förrän vid halv elva efter att ha deltagit i iForm-loppet.

Veronica, hennes mamma och jag åkte till Sundbyberg där vi träffade Katarina och hennes kompis Diana. Då var hela laget samlat och det var dags att göra oss redo för att jogga 5 km. Kl 19:15 gick starten och som alltid vid sådana här lopp, var det svårt att springa i början. Folk som egentligen skulle gå rundan och borde ha stått längst bak ställde sig i mitten av spring-gruppen, vissa hade stavar med sig också, och jag såg till och med en kvinna som hade kryckor med sig... otroligt, men jag börjar faktiskt vänja mig vid att folk inte förstår reglerna :o(.

Inte nog med att det gick långsamt i början, det var också tvärstopp efter kanske en halv kilometer. Vet Ni vad det berodde på? En vattenpöl!!!! Men herregud... varför ska man stanna upp helt för att det är lite vatten på banan?!?!?! Den var inte ens stor... man kunde lätt ta sig över den med ett något längre löpsteg eller genom att hoppa... ja, eller springa igenom den för den var inte ens djup så man blev inte ens blöt om fötterna. Nåväl...

Som Ni förstår var första kilometern rätt långsam. 7 minuter och 14 sekunder tog den och den andra blev bara lite snabbare: 6:55. Men de följande kilometerna sprang jag på 6:28, 6:37 och 6:24 som är bra tempo för mig. Snittempot blev 6:46 min/km, medelhastigheten 8,86 km/h och jag sprang i mål med en fart på 11 km/h. Naturligtvis skulle jag vara glad om jag kunde springa femman under 30 minuter men för det måste jag inte bara träna löpning, utan också gå ner i vikt. Det är tungt att springa med den övervikt jag har just nu. Jag måste hitta ett sätt att tappa några kilon.

Under loppet hade jag en snittpuls på 170, en maxpuls på 193, och förbrände 559 kcal. Så det var trevligt att hämta ut goodiebagen och picknicken efter målgång, samt att få något att dricka för det var väldigt kvavt i Sundbyberg denna torsdagskväll. Vi fick en var sin VitaminWellStevia direkt efter att vi kom i mål och i goodibagen hittade jag bl.a. en banan så jag började med dem.

Med Veronica och Katarina efter loppet
I goodiebagen hittade jag också intressanta varuprov, och en vattenflaskan från Asics med iForm-loppets logga. Vi fick en likadan flaska förra året och jag gillade den både pga av formen och storleken, men en dag lånade jag ut den till min käraste när han skulle gå och träna och han glömde den i hallen, så flaskan var borta... men nu har jag en ny. :o)  Picknick-väskan innehöll ekologiska produkter från Levevis, Philadelphiaost, bröd, kokosvatten från Paulúns, samt äpplen och mörkchoklad med smak av apelsin.


T-shirten som Ni ser bredvid goodiebagen är också från Asics och alla deltagare får en sådan. Kanske kan jag ha den på mig om två veckor när det är dags att försöka springa min första mil... eller ja, jag borde kanske kalla det för jogging, men jag vill i alla fall inte gå, utan använda löpsteg hela sträckan. Vi får se om jag lyckas med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar