fredag 1 juli 2011

Bad, Tennis, Glass

I tisdags satte vi oss på tåget strax efter kl 8. Ungefär fyra timmar senare var vi framme i Balatonlelle. Det första vi gjorde var att boka en tennisbana till kvällen.

I onsdags och igår badade vi på förmiddagen och spelade tennis i en timme på eftermiddagen. Dessutom lekte vi lite i vågorna efter tennisen igår. Att hoppa i vågorna var riktigt roligt, men det var rätt kyligt när vi sedan kom ut ur vattnet eftersom det blåste mycke

Förutom att bada och spela tennis, åt vi (för) mycket god mat och glass under vår minisemester. Antagligen var antalet kalorier IN större än antalet kalorier UT, och som ni ser på bilden nedan kommer det att krävas mycket träning för att bli av med bland annat min stora mage som jag fick under de senaste veckorna.

Som tur är förbrände jag några kalorier under timmarna på tennisbanan, men vad det gäller maten måste jag verkligen skärpa mig. Varför är det så svårt?

Siffrorna efter tennisen såg ut enligt följande i alla fall:

Tisdag

  • Tid: 1 timme och 9 minuter
  • Maxpuls: 155 slag/minut
  • Snittpuls: 128 slag/minut
  • Kaloriförbrukning: 564 kcal

Onsdag

  • Tid: 1 timme och 3 minuter
  • Maxpuls: 155
  • Snittpuls: 130
  • Kaloriförbrukning: 532

Torsdag

  • Tid: 1 timme och 2 minuter
  • Maxpuls: 160
  • Snittpuls: 133
  • Kaloriförbrukning: 567

Siffrorna visar också hur spelet utvecklades. Vi hade inte spelat tennis på två år innan vi gick till banan i tisdags. Denna första timme försökte vi hitta känslan. Det var inte många bra bollar, men det var ändå roligt. Redan i onsdags gick det dock bättre och det kändes som att vi började hitta tekniken igen.

Igår blåste det rätt mycket och jag spelade i motvind, vilket faktiskt inte var något problem, snarare tvärtom: det hjälpte mig jättemycket. Jag var tvungen att ta i ordentligt och samtidigt behövde inte oroa mig för att bollarna skulle flyga alldeles för långt bort om jag träffade fel vilket gjorde att mina slag blev mycket bättre än dagarna innan. Det var riktigt skoj att spela igår.

Det finns tennisbanor här i Szolnok också så jag hoppas kunna gå och spela tennis några fler gånger medan vi är här på semester. Och andra sorters träningar kommer också att krävas. Juli måste bli bättre än juni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar