söndag 17 juli 2011

"Relax, take it easy!"

Vi hörde en låt av Mika med denna titel på radion på vägen till Österrike förra fredag. Då sa min man att jag mer ofta borde tänka på dessa ord och att ta det lugnt och slappna av. Det har han rätt i.

Jag blir arg på mig själv när saker och ting inte blir som jag har tänkt mig, vill göra allt så bra som det bara går, inte göra misstag och genomföra allt jag har påbörjat på bästa möjliga sätt. Detta gäller inte minst viktminskningen.

Efter ett av mina senaste inlägg fick jag också ett meddelande av en kompis som sa att jag inte får vara för hård mot mig själv när det kommer till att gå ner i vikt. Så när vi kom till Türnitz i Österrike, där jag semestrade med min underbara make, mamma, pappa, syrran, hennes pojkvän och vår hund:

bestämde jag mig för att ta det lugnt: inte tänka så mycket på träning och mat.

Trots att vi vandrade i skogen:

gick med stavarna i Alperna, spelade tennis på dessa banor:

simmade och jag hade packat ner pulsklockan i väskan, använde jag den inte. Brydde mig inte om kalorier, maxpuls och snittpuls, maxhastighet och liknande, bara njöt av att röra på mig, vara ute i den vackra naturen.

Vi provade också en speciell scooter

för att ta oss ner härifrån:


Vad det gäller maten, åt jag bara 3 gånger om dagen och det funkade bra. Vanligtvis äter jag 5-6 mindre måltider och försöker vara väldigt noga med det, men som sagt var det inga större problem att bara äta 3 gånger om dagen. Jag mådde bra och hur det gick med vikten, tänkte jag inte mycket på, ändå känns det som att jag kunde hålla vikten i vackra Österrike.

I tisdags kom vi hem till Szolnok från vår andra semester i semestern, och det har inte blivit mycket motion sedan dess. Det gick helt enkelt inte att vara ute och motionera. Redan kl 9 på morgnarna hade temperaturen varit 30-32 grader och det blev bara varmare under dagarna, ibland visade termometern 39-40 grader och då önskade man sig inget annat än att få hoppa in i en bassäng med ”kallt” vatten. Så vi var på stranden där vattnet var 26-27 grader och svalkande. Riktigt skönt!

Vi har också varit hemma och tagit det lugnt i trädgården, spelat kubb och andra roliga spel och hoppade in i poolen som alltid står i mina föräldrars trädgård från maj till september för att erbjuda oss lite badmöjlighet.

Det har varit underbart hemma. Ikväll splittras dock familjen igen. Pappa måste åka tillbaka till Tyskland där han nu jobbar i några månader. Imorgon åker min make hem till Sverige. Jag kommer dock att vara kvar i Ungern till den 26 juni.

Den här sista veckan kommer jag att gå på massage och besöka min frisör, samt gå på manikyr och pedikyr innan jag åker tillbaka till Sverige.

De säger också att temperaturen kommer att sjunka de kommande dagarna och att termometern kommer att visa ”endast” ca 25-26 grader. Då kommer jag kanske att kunna ta fram cykeln också och trampa några kilometer. Vi får se. Jag tänker inte så mycket på vad jag borde/måste göra nu, utan bara njuter av ledigheten och tänker på orden: Relax, take it easy!

2 kommentarer:

  1. Hej Szilvia!

    Så härligt det låter, semester i semestern. Vandra i alperna och ha det så varmt om dagarna :) Här i Södertälje får vi nöja oss med ca 20-21 grader och nu ska det tydligen bli ännu sämre *buu* Men visst, det är bättre temperatur att motionera i om man tänker så haha.

    Om du kommer hem 26/7 då antar jag att vi ses på latinon 27/7, ja om du orkar förstås :D

    Gör som låten säger, Relax, take it eeeaaaassssyyy, bara njut av semestern. För sen börjar alla måsten igen. Du jobbar på så himla bra hela tiden tycker jag.

    Sköt om dig så ses vi förhoppningsvis när du kommer hem!

    Kram Veronica

    SvaraRadera
  2. Hej Veronica!

    Jo, tanken var att jag skulle gå på Latinon nästa onsdag, men jag såg tyvärr att jag får vänta på Juans pass till 8/8 för det blir Zumba istället för Latino både 27/7 och 3/8.

    Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska gå på Zumba då eller välja andra pass. Men vi ses säkert!

    Jag ska också försöka ta med mig lite värme och sol om en vecka, så håll ut ;o)

    Kram

    SvaraRadera