söndag 12 juni 2011

Flygande spurt

Efter frukosten begav jag mig till Sydpoolen. Jag gick hemifrån lite för sent så jag var tvungen att springa halva vägen för att hinna dit. Det gjorde jag också och blev rätt varm, så jag var verkligen beredd att ge järnet.

Idag gick vi en av våra vanliga rundor fast åt andra hållet vilket kändes lite annorlunda. Det brukar vara bra att variera lite så att kroppen inte vänjer sig. Vi värmde upp längs kanalen med gång och jogg innan vi kom till vår älskade backe vid Viksängs strand. Det är en lång backe som blir rätt så brant mot slutet. Det är också där och då jag brukar behöva korta ner mina steg och dra ner lite på tempot för att orka komma upp hela vägen med löpsteg.

Denna söndag var jag dock stark och orkade hålla stegen lika långa och lika snabba ända upp till toppen, vilket kändes riktigt bra, framför allt med tanke på att jag inte har tränat på en vecka. Det är nog som experterna brukar säga: man bygger upp sin kropp när man vilar, efter att man har brutit ner den genom att träna.

Efter backen skulle vi köra intervaller på bron. Vi skulle varva lugnare gång med löpning mellan lyktstolparna. Vi gick första, sedan frågade Hannah ifall vi skulle spurta nästa. Så jag räknade ner och vi började springa det snabbaste vi kunde. Vi hann inte ta många steg innan jag fastnade i någon stav med benen, kände att jag flög igenom luften och att en vurpa inte gick att undvika.

Jag försökte snabbt komma på det bästa sättet att landa på. Så fort jag träffade marken skulle jag ställa mig upp och fortsätta springa, men de andra verkade lite chokade så vi kollade att allting var okej med mig. När vi konstaterade att det inte var någon större fara fortsatte vi träningen.

När vi var klara med intervallerna över bron, gjorde vi en hel del utfall och tåhävningar varvade med vanlig stavgång. Sedan avslutade vi passet med jogging längs kanalen tillbaka till Sydpoolen där Hannah tog detta fina kort på mina armbåge:

Förutom det rejäla skrapsåret på arm(båg)en:

fick jag ett lite mindre på utsidan av höger underben. Tyget som man har runt handlederna för att sätta fast stavarna räddade min hand från skrapsår, så jag klarade mig ganska bra. Dessutom kunde vi skratta rätt mycket åt saken och skämta en hel del om det under passet.

Underhållande träning var det, med 632 kalorier brända. Jag hade en maxfart på 21 km/h och en maxpuls på 180 slag/minut. Snittpulsen låg på 138 och medelhastigheten var 4,8 km/h. Totalt gick vi 5,3 km på 65 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar