måndag 6 juni 2011

Stå upp

Efter att ha ätit hotellfrukost var det dags för programmets första platsbesök. Vi gick till Oslofjorden. Promenaden tog ca 20-25 minuter, vilket var bra att börja dagen med.

Där berättade de om Bjørvika bukten och dess utveckling och lyssna på presentationen gjorde vi stående. Det är faktiskt något jag borde tänka mer på... det är så ofta jag (och många av oss, tror jag) sätter mig även om jag skulle kunna stå upp.

Så fort man kliver på bussen, tåget, tunnelbanan letar de flesta av oss efter sittplatser. Men vi skulle ju kunna förbränna mera kalorier om vi valde att stå upp. Kanske vill man inte stå om resan tar längre tid, för då vill man läsa tidningen eller en bok, men kortare sträckor skulle man absolut kunna stå upp. Det är även en bra balansövning...

Efter presentationen var det dags att titta på Oslo Operan.

Det innebar lite mera promenad både på byggnaden och i byggnaden. Först gick hela gruppen upp på taket tillsammans

sedan började det regna, så vi gick ner och in i byggnaden. Där tyckte jag om att de använde ek i interiören för att skapa kontrast mot de vita pelarna och taket samt ljuset som glasfasaden släpper in.

Där avslutade vi den gemensamma delen av platsbesöket och när det slutade regna valde jag att gå upp på taket igen.

Jag gillar idén att använda taket som en ”matta”, samt att glasfasaden speglar omgivningen vilket gör att bilden hela tiden förändras.

Efter flera timmars promenad kände vi oss hungriga och försökte hitta något ställe med överkomliga priser i dyra Oslo att äta. Även om vi hittade ett relativt billigt ställe var det tyvärr mycket dyrare än i Stockholm... men man måste ju äta.

Nu är jag ledig i några timmar så jag kommer att ta det lugnt, göra klart lite skolarbeten innan det blir dags för en kvällspromenad till Arkitekturskolan där en föreläsning väntar kl 18.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar