lördag 7 april 2012

Mera träningsvärk att vänta


Efter onsdagens badminton gick jag runt med träningsvärk i skinkorna, samt i underarm och triceps i höger arm. Härligt att man kan få träningsvärk av badminton ;o).

Till idag har det blivit bättre tack vare många km till fots med syrran i Stockholm i torsdags. Så varför inte skaffa sig träningsvärk igen?! – tänkte jag. Morgonpigg som jag oftast är gick jag upp kl 8 trots att det är lördag idag, åt en lugn frukost och njöt av solstrålarnas värme genom köksfönstret innan jag bytte om till träningskläder.

Kl 10 stod jag i gruppträningslokalen redo att köra ett roligt cirkelpass. Cirkel är faktiskt en av de få klasserna som jag besöker regelbundet även nu när jag inte har så mycket motivation att gå till Sydpoolen. Jag antar att det beror på att jag märker att det ger resultat. Jag känner mig faktiskt lite starkare för varje gång. Även om vikterna inte ökas varje vecka märker jag att jag orkar/hinner flera repetitioner, lyckas gå ner djupare i t.ex. knäböj för varje pass eller kan hålla ett högre tempo när man t.ex. ska springa på lådan eller ska hoppa och nudda brädan med fötterna.

Tyvärr landade jag fel på höger foten i början av de andra 45 sekunderna när jag skulle nudda lådan denna lördag, så jag var tvungen att pausa lite för att höger knä (som hade opererats två gånger förut och kanske inte är lika stabilt) skulle kunna få slappna av lite. Tråkigt var det för jag hade lyckats få igång benen ordentligt, men samtidigt nödvändigt för att inte skada knät.

Efter den korta (ca 30 sekunder) återhämtningen fortsatte jag ge järnet på varje station, vare sig det handlade om bicepscurl, planka, utfall, armhävningar, rotatorcuff eller konditionsövning. Resultatet blev 180 i maxpuls och en snittpuls på 150 samt en kaloriförbrukning på hela 721 kcal.

Tyvärr är instruktören bortrest nästa vecka, men jag hoppas att de hittar någon som kan hoppa in istället för henne för jag älskar att börja helgerna med att träna både styrka och kondition. Jag måste nu också komma igång med andra sorters träning som t.ex. powerwalk med stavarna och yoga. Måste kanske sätta upp lite mål genom att t.ex. anmäla mig till några lopp eller bara genom att komma upp i ett visst antal mil på en månad. 

Nu har det nästan gått sju dagar av april, men jag skulle ju kunna ha något ”mil-mål” för de följande tre veckorna. Undrar hur mycket jag ska sikta på? Hur många mil kan kännas som en utmaning som är tillräckligt stor för att ha som mål men inte för stor för att kännas omöjlig? I mars blev det 28,28 km... ska jag utgå ifrån denna siffra? Räcker det med 5 mil som mål eller ska jag sikta på 6 (ungefär dubbelt så mycket som i mars)? Vad tror Ni?

1 kommentar: