lördag 14 april 2012

“Nothing´s Gonna Stop Me Now”


hette en låt i 80-talet och titeln beskriver hur jag har känt mig denna lördag.

När jag vaknade och öppnade ögonen i morse var allting vitt utanför fönstret och det snöade. Ja, i mitten av april tänkte vädergudarna skoja med oss på riktigt... inte för att jag tyckte att det var det minsta roligt, men men...

Det fick inte stoppa mig. För vad gör lite snö när man är inbokad på ett tufft cirkelpass där man ändå är inomhus och får svettas? Inget. Så jag tog på mig träningskläder och begav mig till Sydpoolen där jag körde med de tyngsta vikterna på varje station och försökte ha högsta möjliga fart i benen när det behövdes, verkligen gav järnet. Det resulterade i en maxpuls på 205 och en snittpuls på 154, samt en kaloriförbrukning på 791 kcal på en timme. Underbart!

Nöjd kände jag mig med min prestation och var så peppad att jag faktiskt bestämde mig för att inte sluta där utan jag klädde på mig ordentligt, tog på mig mössa och vantar och startade Runkeeper utanför träningsanläggningen.

Jag gick och gick trots att det snöade/regnade och var blött och slaskigt ute. 


Inte kunde jag inviga mina nya löparskor i det här vädret tyvärr, men det var ju ett bra tillfälle att fortsätta gå in mina Adidas-skor. Och idag hade jag faktiskt inte ont i hälarna och inte ens efter 7,96 km kan jag hitta skavsår någonstans... skönt!

Fort gick det inte (snittfart 6,18 km/h) dels för att jag redan hade kört cirkelträning, dels för att jag inte hade stavarna med mig och fick inte lika mycket hjälp av armarna utan dem. Men pulsen gick upp till 184 vid något tillfälle (uppför någon av backarna troligen) och var 128 i snitt vilket gjorde promenaden till en bra lågintensiv träning. Med ytterligare 739 förbrända kalorier landar dagens totala kaloriförbrukning genom motion på 1530 kcal.

Dessutom fick jag en liten pokal fylld till 25 % av Runkeeper.


Men jag kom faktiskt ännu närmare målet för dagens utomhuspass betyder att jag nu har klarat 34 % av utmaningen så inte ens två tredjedelar av distansen är kvar när jag fortfarande har lite drygt två veckor på mig för att gå totalt 6 mil på 3 veckor.


2 kommentarer:

  1. Skitväder! Här har vi fin vår :)

    SvaraRadera
  2. Wow - bra jobbat!!
    Jätteskoj att springa på dig :)

    Hm - jag använder bara Runkeeper i mobilen, jag är knappt inne på nätet - så det där med streetmate är helt nytt för mig. Men jag gick in nu - jag heter Emilia, alternativt EmiliaArvidsson. Ser att man kan sätta upp mål, precis som du gjort :) Ska fundera ut något!

    Jag träffas gärna - vad sägs om att ta en powerwalk tillsammans? Slå två flugor i en smäll? Var skulle det passa dig?

    Några förslag på datum: tors 3 maj, fre 4 maj, mån 7 maj, tisdag 8 maj

    Kram!
    Emilia

    SvaraRadera