söndag 22 april 2012

Vilken energi


man får av yoga. Jag började denna söndag med 75 minuter HathaYoga och det var helt underbart att sträcka ut kroppen, jobba med balansen och träna uthållighet. Ännu bättre var att känna energin flöda fritt genom kroppen. Man blir varm av yoga på ett helt annat sätt än på ett konditionspass eller av styrketräning, och man blir riktigt varm.

Den fantastiska energin jag lyckades bygga upp under yogan hade jag nytta av direkt efter klassen också när jag begav mig ut på en promenad. Efter en uppvärmning på 2 km kunde jag skruva upp tempot för varje km (bortsett då från de sista metrarna) som gick som Ni kan se nedan:


Det kändes riktigt bra att kunna gå så snabbt, men jag önskar att jag hade kunnat få upp farten redan under uppvärmningen för då hade jag kanske lyckats med att hålla en snittfart på 7 km/h på denna runda. Dessvärre hamnade medelhastigheten på bara 6,89 km/h (avg. pace 8:42 min/km) så det tog 1 timme, 1 minut och 48 sekunder att gå 7,1 km.

Nu är det 19,46 km kvar tills jag är klar med mina 6 mil som jag hade satt upp som mål att gå/jogga mellan den 9 och den 30 april. Om vi ska fortsätta prata siffror kan jag berätta för er vad pulsklockan registrerade under promenaden:  maxpuls 161, snittpuls 132, kaloriförbrukning 565 kcal.

Att förbränna kalorier idag kändes extra viktigt med tanke på gårdagens middag på Sushikungen där det blev mycket god mat med Veronica, Suzan, J och några fler. Självklart blev middagen lyxig:

Laxtemaki

Hokkaido in flames

Chokladboll

Jo, det blev till och med efterrätt. Det kändes som att om man skulle lyxa till lördagskvällen kunde man lika gärna göra det ordentligt... Jag visste ju att jag hade tränat på lördagsförmiddagen och att jag skulle träna idag också, så det var helt okej att ta en chokladboll, ansåg jag och den smakade ju så bra. ;o)

1 kommentar: