måndag 16 april 2012

Nästan halva distansen är avklarad


Idag var det äntligen torrt och soligt ute, så jag passade på att inviga mina nya skor. Nej, hälarna mår inte bättre än igår, men jag klarar inte av att ligga på latsidan pga några (många) blåsor i en hel vecka. Jo, det kanske är dumt, men med Compeed på båda hälarna snörade jag på mig mina snygga löparskor från Nike och hoppades på att det skulle gå bra.

Det gjorde det! Det gick faktiskt bättre än bra. Jag märkte knappt av hälproblemet och skorna satt som de skulle. Det tog kanske 1 km innan fötterna vande sig vid att ha sådana skor som passar mitt löpsteg (jo, det var först nu jag tog reda på vad jag har för löpsteg; eftersom jag inte hade powerwalk:at/joggat/sprungit så mycket förut, brydde jag mig inte heller om det...inte särskilt smart, jag vet), men sedan gick det hur fint som helst.

Jag fick också lust att springa och introducerade därför intervaller i dagens träning där jag gick i raskt tempo mellan de första lyktstolparna, sedan sprang mellan de nästkommande innan det var dags att gå igen... ja, ni förstår hur jag menar. 

Jag har inte sprungit sedan ToppLoppet, tror jag, så jag känner att det här är ett bra sätt att få kroppen att vänja sig vid löpning igen. Det måste jag göra eftersom det snart är dags för VårRuset som får bli årets första lopp.

Så bra som skorna funkade, så mycket strulade Polar-produkterna. GPS:en ville inte jobba idag alls, så jag körde bara med Runkeeper därifrån följande statistik kunde hämtas efter passet:


Pulsklockan ville inte heller samarbeta till 100 %. För det mesta visade den rätt puls, men ibland hoppade ner den till 00 eller visade 36 och 70 som jag absolut inte hade som puls när jag gick/sprang. Så jag vet inte hur rätt informationen från klockan är, men den visade i alla fall en snittpuls på 141 och en kaloriförbrukning på 758 kcal. Det viktiga är i alla fall att jag tränade och att 49 % av utmaningen är avklarad tack vare dagens 8,6 km.

Vad det blir för träning om det blir någon träning överhuvudtaget imorgon vet jag inte. Jag har schemalagd tid med seminarier 9-17... så det beror ju på om jag hinner och orkar köra på kvällen. Annars får jag ta en vilodag och träna på onsdag istället.

2 kommentarer:

  1. Heja heja - vad kul att det går bra! Jag ska nog ut en vända idag också, men det får bli en powerwalk då ryggen krånglar lite :( Sen vilar jag lite inför blogger boot camp.

    Kram!
    Emilia

    SvaraRadera
  2. Mycket bra gjort av dig! Kram Veronica

    SvaraRadera