onsdag 30 november 2011

Blev förvånad


över hur många kalorier jag brände på BodyPumpen. Jag hade testat denna träningsform två-tre gånger tidigare, men hade aldrig lyckats förbränna mer än 3-400 kalorier. Det måste ha berott på att pulsen inte var tillräckligt hög under  de passen.

Under instruktören Cillas ledning blev dock dagens träning både intensiv och tuff och höjde också pulsen till 171 slag/minuten som max. Trots några minuter när pulsen sjönk under 100 (som vid sit-ups t.ex.) blev också snittpulsen ganska hög (139) vilket gjorde att efter passet konstaterade klockan en kaloriförbrukning på 577 kcal. Väldigt bra!

Precis som passet. Klassen var rolig, jag gillar verkligen känslan när musklerna arbetar. Vid de flesta övningar lyckades jag med hjälp av Cilla hitta de rätta vikterna vilket innebar att jag precis orkade klara av de sista repetitionerna. Det var endast vid bicepsen som jag var lite överambitiös och var tvungen att byta till lite lättare vikter efter halva låten. Det var nödvändigt för att kunna genomföra övningarna med rätt teknik. Jag tränar ju för att bygga upp min kropp och inte vill jag skada den genom att göra fel.

Nöjd efter BodyPumpen gick jag över till en annan träningssal där jag rullade ut min yogamatta och deltog i en underbar Yogaklass. Det kändes som att jag verkligen var där och då och kunde koncentrera mig på både kroppen, själen och andningen.

Det var riktigt skönt att avsluta denna träningsmånad med en sådan här lyckad kväll!

1 kommentar: