fredag 4 november 2011

Träning, mat och sömn


är ingredienserna till ett hälsosamt liv. Balansen mellan dem är avgörande. Om man ökar lite på träningen och minskar lite på maten kan man till och med gå ner i vikt. Det är vad jag försöker göra.

Tyvärr har jag haft problem med både sömn, mat och träning de senaste dagarna. Jag kanske kan börja med sömnen: jag sov 5 timmar natten till tisdag, 4 timmar natten till onsdag och 2 timmar natten till torsdag. Ja, så ser arkitektstudenternas sömn ut de sista dagarna inför inlämning. Alla vet att det inte är okej, men alla (både studenter och lärare) är medvetna om att det tyvärr alltid blir så. Jag vet inte varför. Vi har ju jobbat väldigt intensivt hela tiden, ändå blir det så här...

Med den rubbade sömnrytmen kommer andra problem: maten till exempel. Man äter mycket mer än vanligt (och mer onyttigt tyvärr) för att hålla energin på en nivå så att man kan hålla sig vaken och som möjliggör för hjärnan att koncentrera sig på arbetet som ska göras. Man hinner oftast inte ens gå iväg på lunchen eller vid middagsdags och försöka köpa något åt det nyttiga hållet (att laga mat själv finns inte ens på kartan) utan blir tvungen att beställa. Då kan middagen vid arbetsbordet framför datorn i skolan se ut så här:

Middagen i onsdags

Vardagsmotionen? Den har inte funnits tid för. Jag satte mig på bussen tidigt på morgnarna, gick en kort sträcka när jag skulle byta till tåg/tunnelbanan och sedan satte mig igen. Sen tog jag en 2 minuters promenad till skolan där jag satt framför datorn/modellen och arbetade. De enda gångerna jag ställde mig upp var när jag skulle på toa eller gå ner till cafeterian för att köpa något att äta. Jag lämnade skolbyggnaden ofta väldigt sent utan energi och tid för att ta min vanliga promenad ner till Centralstationen, så det blev tunnelbana, sedan tåg igen och jag satt.

Träningen kunde jag knappt tänka på, därför är jag väldigt glad för att jag ändå tog mig till Sydpoolen i tisdags där jag dansade Latino, satt en kort stund i jaccuzzin och bastade några minuter. Utan dessa timmar då jag inte behövde tänka på skolan hade de här senaste dagarna känts ännu jobbigare.

Resultatet av den här intensiva perioden i skolan är inte bra alls:
  • Saknaden av min älskade make är stor – detta trots att vi ju bor under samma tak
  • Jag känner mig uppblåst
  • Hela kroppen känns torr både på insidan och utsidan – en väldigt konstig känsla
  • Jeansen är för tajta och jackan känns för liten, tecken på att jag säkert har gått upp några kilon – förhoppningsvis bara vatten som snabbt försvinner när jag får ordning på mat, träning och framför allt sömn
  • Jag har inte kunnat vara delaktig i planering av tjejkvällen som är om några timmar
Listan skulle säkert kunna göras ännu längre, men jag tänker sluta här och nu.

Vad som har hänt sedan inlämningen igår morse och vad som väntar de kommande dagarna berättar jag om senare.

2 kommentarer:

  1. Samma här, åt pizza igår..o blev maförgiftad! :(

    SvaraRadera
  2. Usch... det lät inte bra! Hur mår du idag?

    SvaraRadera