onsdag 16 november 2011

London, del 2


I måndags vaknade jag på tåget kl 7. 7:41 klev vi av i St Austell och möttes av en lite gråare England, men landskapet kunde man inte klaga på.



Vi åkte till Cornwall för att titta på ett stort växthus som heter the Eden Project. Jag har titta på projektet flera gånger när jag letade efter referenser till tidigare skolarbeten så det var verkligen spännande att äntligen få åka dit och se det med egna ögon.




Tyvärr verkar det som att man i England inte förstår vad lunch är för någonting. Jag hoppades att i alla fall på ett sådant ställe som Eden Project skulle det serveras riktig mat, men icke sa nicke. Här var det också mest bakelser och bröd... massor med kolhydrater och knappt någon näring med andra ord... men jag var hungrig så jag var tvungen att äta något.

På tåget tillbaka till London hamnade jag sedan i kolhydratkoma och sov säkert i två timmar. Sedan fick jag huvudvärk och kände mig allmänt seg... dålig mat och för lite sömn i flera dagar kan resultera i sådant tillstånd.

Väl i London gick några av oss till ChinaTown där jag åt en god kycklingsoppa och kyckling med cashewnötter och ris. Tyvärr var inte kameran med mig så jag kan inte visa Er bilder på varken de goda maträtterna eller det stora runda bordet (med massor av bra mat) som vi satt runt.

Tisdagen var minst lika intensiv som de andra dagarna. Vi besökte två arkitektkontor varav det ena var Zaha Hadid Architects som är kända för sin banbrytande arkitektur. 


Det var kul att både se hennes kontor och lyssna på två av hennes kollegor att berätta om deras sätt att arbete och några av de senaste projekten.

Sedan gick vi till AA, arkitekturskolan i London, en av de bästa i världen. 

 

Tanken var att vi skulle lyssna på fyra studenter berätta om sina projekt efter att ha ätit lunch i skolan. Vad tror Ni att skolcaféterian hade att ebrjuda? Jo, mackor... så trött jag var på dem, men vad ska man göra när man är vrålhungrig? Jag åt en, men tänker i alla fall inte äta smörgåsar här hemma på flera dagar...

Efter matintaget fick vi se fyra otroligt bra projekt från postgraduate students. Jag blev väldigt imponerad och inspirerad. Synd att vi inte hade mer tid i skolan för att prata med studenterna. Men jag känner mig ändå riktigt peppad inför det nya projektet i skolan och hoppas att jag kan hålla energin uppe fram till jul så att jag lyckas göra ett bra projekt.

När vi var klara på AA, hade vi inte mycket tid kvar. Vi skulle hämta våra väskor på Victoria Station, springa till tåget, lägga in de nya böcker vi köpte i skolans bokhandel i bagaget och hoppas på att hinna med flyget. Det lyckades jag med: hann till utgången, men med endast 7 minuters marginal... 

Ohh, vad jag inte tycker om att stressa. När jag sedan satte mig i flygplansstolen kunde jag slappna av och väl uppe i luften kom huvudvärken. Jag var tvungen att ställa mig upp och leta fram medicin trots att säkerhestbältesskylten lyste... sedan blundade jag och hoppades på att kunna sova. Jag kände mig nöjd med studieresan men längtade hem till min man. Så jag var glad när vi hade landat på Skavsta i tid (23:25) och han väntade på mig på flygplatsen.

Det var skönt att sova i min egen säng och kunna äta müsli med joghurt till frukost. Ingen smörgås här inte! Sedan hade jag seminarium kl 9 i skolan och jag kände mig väldigt trött och sliten så när vi var klara åkte jag hem för att vila. Ikväll tar jag det lugnt, men imorgon måste jag ta tag i projektet och jag funderar även på att gå på en kvällsföreläsning. Detta skulle dock innebära att jag inte kan träna på kvällen, så därför måste jag fatta ett beslut redan ikväll och kanske ta en morgonpromenad i så fall.

Inte för att jag inte hade gått tillräckligt mycket de senaste dagarna (längden på sträckan jag gick kan säkert räknas i mil), men jag känner att jag måste hjälpa kroppen att göra sig av med allt dåligt jag fick i mig i London...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar