måndag 7 maj 2012

45 minuter Kettlebells


Ikväll var det dags för första Kettlebells-passet och det var kul. Mycket roligare än när jag körde i Ungern. Här körde vi en ordentlig uppvärmning så jag blev varm innan det var dags för att köra övningarna.

Jag valde att jobba med en kettlebell som vägde 8 kg för att orka koncentrera mig på att lära mig rätt teknik. Vi körde naturligtvis Swingar, men även knäböj med overhead press, plankan med ena handen på kettlebells:en och den andra i marken där vi också fick utmana oss lite genom att lyfta vikten om vi ville. Och självklart ville jag det! ;o) En fjärde övning var att lyfta upp vikten framför kroppen genom att dra armbågarna uppåt och bakåt för att träna övre delen av ryggen. Vi testade alla dessa övningar i flera omgångar där vår duktiga tränare ibland stoppade oss dels för att vi skulle få dricka, men även för att han skulle förklara för oss flera moment som vi skulle fokusera på medan vi utförde övningarna.

När vi hade övat ett tag, satte vi ihop ett set där vi körde först 10 swingar, 8 knäböj med overhead press som följdes av plankan där vi skulle byta arm 10 gånger och sedan avslutade vi med övningen för övre delen av ryggen. Detta set upprepade vi tre gånger med en kort paus mellan varven. Pulsen gick upp ordentligt, som högst var den 175 och i snitt var den 130. Tyvärr hann jag inte gå och byta batteri i sändaren så i början av passet strulade pulsklockan, men 397 förbrända kalorier registrerades i alla fall och det är bra för en 45-minuter lång klass. Att vi tränade utomhus var bara en bonus som gjorde att vi också fick andas in frisk luft.

Självklart avslutade vi passet med gemensam stretching. Trots detta blev vi varnade för att vi lär få träningsvärk imorgon eftersom vi gjorde sådana övningar som de flesta av oss inte är vana vid. Ser fram emot den sköna smärtan och nästa veckas pass då jag faktiskt tänker höja vikten för att utmana mig!

1 kommentar: