onsdag 16 maj 2012

Omplanering


Tyvärr hann jag inte hem från skolan igår så jag kunde inte gå på Nybörjar Running och när jag väl kom hem från skolan, hade jag inte ork att träna på egen hand heller. Hela gårdagen var riktigt kämpig. Redan när jag satte mig på bussen på morgonen för att ta mig till Stockholm hade jag en konstig trötthet över mig. Sedan försökte jag fokusera under dagen fast det var svårt. Handledningarna kändes givande men min produktivitet var under all kritik. På bussen på vägen hem kände jag samma känsla i kroppen som på morgonen och jag bestämde mig därför för att ta en oplanerad vilodag och flytta löprundan till idag. Bra beslut!

Jag kunde ta det lugnt under gårdagskvällen och sov bra inatt, så när väckarklockan ringde i morse var det inga problem att kliva ur sängen, ta på mig träningskläder och snöra på mig löparskorna. Efter en snabb uppvärmning utanför huset körde jag intervallerna som föreslogs för pass 1, vecka 2. Det blev alltså 7 x 3 min jogging/2 min gång och sedan avslutade jag rundan som blev 5,07 km lång i ett lugnare tempo. Den totala träningstiden blev 38 minuter och 32 sekunder med en snitthastighet på 7,9 km/h (avg. pace 7:36 min/km).

Benen kändes riktigt pigga idag, ibland ville de bara springa iväg, men då var jag tvungen att sakta ner lite för att jag skulle träna med rätt intensitet och jag hade faktiskt hjälp av klockan denna gång. Det var bara en gång precis i början jag såg den visa 55 i puls, sedan förstod den nog att det var allvar och visade rätt puls varje gång jag tittade på den. Jag kan ha skrämt den genom att skicka iväg ett mejl om att den inte funkar som den ska i måndagskväll. ;o) Pulsen var som högst 173 och i snitt 150 enligt klockan idag och jag måste säga att det var så det kändes i kroppen också. Kaloriförbrukningen landade på 506 kcal som jag är jättenöjd med. 

Jag anser också att det är bra att jag inte går ut för hårt så här i början eftersom löpning känns ändå som en ny form av träning för mig. Sprang gjorde vi ibland på Walking-klasserna förra året och en gång var jag ute i Tveta och sprang med Veronica, men det betyder inte att kroppen är van vid löpning. Jag tror att den behöver långsamt vänja sig vid den nya sortens belastningen, så att följa ett program känns tryggt.

Nu väntar skolarbete här hemma innan jag åker in till skolan på lunchen för en snabb handledning. Sedan hoppas jag hinna hem till yogan som börjar 18:15.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar