tisdag 1 maj 2012

Stor skillnad 14 kg gör...


När jag tittade i kylen lite tidigare idag var jag tvungen att konstatera att det inte fanns mycket däri. Så jag bestämde mig för att handla. Men istället för att ta bilen till mataffären bytte jag om till träningskläder och löparskor, samt tog med mig en ryggsäck... jag skulle göra träning av att handla.

På vägen till butiken körde jag en 8,5 minuters uppvärmning sedan joggade jag 2 minuter, gick 1 minut och fortsatte med samma intervaller tills affären var inom synhåll. Då saktade jag in lite för att inte flåsa för mycket när jag skulle greppa kundkorgen. Det tog 23 minuter och 43 sekunder att gå/jogga de 2,86 kilometerna till affären med en snitthastighet på 7,24 km/h (avg. pace 8:17 min/km). Inte jättesnabb kanske men pulsen var ändå hög: max 174 och i snitt 146, och kaloriförbrukningen landade på 286 kalorier.

Efter ca 20 minuter fyllde jag ryggsäcken med de tyngsta sakerna jag hade köpt samt en påse med de varorna som vägde lite mindre och begav mig hem. Det kändes på en gång att jag hade 14 kg extra att bära på. Det gick långsammare men hjärtat fick ändå arbeta hårt (maxpuls 164, snittpuls 141) och armarna fick också lite statisk träning. I snitt gick jag med en fart på 5,96 km/h (avg. pace 10:04 min/km) som ju är inte bra jämfört med hur snabbt jag annars brukar gå, men det gjorde inget... det viktiga var ju att jag rörde på mig. Att gå hem tog förstås längre tid också: 29 minuter och 25 sekunder och under denna tid förbrände jag 333 kcal.

Så totalt förbrändes det 619 kcal tack vare att jag lät bilen stå, dessutom är jag nu klar med dagens planerade träning och är 5,78 km närmare målet som jag hade satt upp för maj. Känns bra!

1 kommentar:

  1. Hej Sz!

    Ja! Den 8 maj, tisdag! Klockan 17:00 blir bra. Ska vi ses vid Gullmarsplan, utanför spärrarna till t-banan?

    Det blir ca 8 km powerwalk - funkar det? Ca 1-1,5 timme får man räkna med

    Svara mig gärna så fort du vet!

    Kram
    Emilia

    SvaraRadera