lördag 12 maj 2012

Blöt kväll


I torsdags skulle Veronica och jag testa ett pass som heter Outdoor Bootcamp. Under dagen var det soligt och varmt ute, men när jag skulle förbereda mig inför passet, började det regna lite. Det verkade inte så farligt och det var fortfarande varmt i luften så självklart bestämde vi oss för att träna enligt planerna.

Vi började springa runt på badhusets gröna gräs strax efter kl 18 och pulsen gick upp ganska snabbt. Medan vi joggade skulle vi lägga oss på mage och sedan hoppa upp och fortsätta springa om instruktören ropade 1, på 2 skulle vi ner och göra två sit-ups och om vi hörde 3 skulle vi rulla ett varv i det fuktiga gräset. Så härligt! ;o)

Efter uppvärmningen körde vi ett kort cirkel-pass i passet där vi hade fyra stationer med bl.a. knäböj, spindelmannen, hopprep, grodhopp, armhävningar och magövning. Vi gick två varv och det kändes bra, men jag hade önskat att vi gjorde övningarna flera gånger för att verkligen utmana musklerna inkl. hjärtat medan duggregnet övergick i spöregn och det började blåsa också.

Fast hjärtat fick jobba sen när vi gjorde en hinderbana som då handlade mest om kondition. Hoppa över en häck, krypa under nästa, hoppa, krypa och hoppa skulle vi göra. Sedan var det jämfotahopp, snabba fötter, löpning med en tung säck som vi gjorde innan det var dags att jobba två och två.

Här fick jag dåligt samvete när jag skulle hoppa upp på Veronicas rygg för att hon skulle bära mig, men hon är så duktig att hon inte klagar, bara kör trots att jag väger en del. Att bära henne är ju inga problem men att jaga ikapp henne är svårt och jag lyckades inte med det när vi gjorde en sådan övning. Krypa i gräset fick vi göra igen och alla våra kläder/skor blev dyngsura.

Efter parövningarna avslutade vi passet med lite stretch och det gjorde vi lite för tidigt tyvärr. Efter 42 minuter stoppade jag klockan som då hade registrerat en snittpuls på 138 (som jag hoppas att jag kan lite på eftersom jag bytte batteri på torsdagsmorgon) och en kaloriförbrukning 416 kcal. Anledningen till att passet blev kortare var att vi i början tyckte att vi skulle hellre köra intensivt och lite kortare än mindre tufft men hela 55 minuter, fast ingen av oss tyckte nog att passet skulle bli så mycket kortare, jag räknade med kanske 5 minuter, inte 13... 

Jag kände att även om pulsen stundtals var riktigt hög (max 208 enligt klockan) och jag blev mycket andfådd hade jag kunnat fortsätta jobba eftersom vi alltid kunde återhämta oss när nästa övning presenterades. Det berättade vi också för instruktören när han efter passet ville veta hur det hade känts. Hoppas att han tar till sig det vi sa för jag kör gärna tuffa utomhus pass även om det regnar/blåser. Jag gillar utomhusträning mer och mer, den har så många positiva effekter!

1 kommentar:

  1. Ja det var verkligen en blöt kväll, men väldigt rolig iaf! Jag tycker faktiskt att du ska poängtera det att jag hann inte springa ifatt dig heller :P

    Kram

    SvaraRadera