söndag 20 maj 2012

Halvmarathon och marathon


Jag kom hem från ett löppass nyss. Det blev en riktigt skön runda där jag lyckades släppa tankarna om allt annat än själva träningen. Dagens pass skulle bli 40 minuter lång med 8 x 3 min jogging/2 min gång enligt programmet och så blev det också. Eftersom jag skulle springa 5 minuter längre än i onsdags ändrade jag slutet av rundan en aning så att den skulle sluta utanför vårt hus efter ganska exakt 40 minuter.

Rundan blev totalt 5,35 km lång och tog 40 minuter och 37 sekunder att springa/gå. En rolig detalj är att snitthastigheten blev exakt densamma som i onsdags: 7,9 km/h (avg. pace 7:36 min/km). Snittpulsen var 154 och kaloriförbrukningen landade på 541 kcal.

I och med dagens runda har jag denna månad joggat 23,5 km, dvs en halvmarathon och efter gårdagens powerwalk kom jag upp i 42,7 km när det gäller promenader/powerwalk, dvs en marathon, därav rubriken. Om jag någonsin kommer att springa en halvmara eller mara i ett lopp har jag ingen aning om... Just nu tränar jag för att klara av att springa en mil, så det är lång väg att gå (springa) tills jag ens kan börja fundera på sådana utmaningar. Men att jag kommer att lyckas med månadens utmaning på 80 km känns troligt nu när jag redan har gått/joggat/sprungit 66,17 km under maj och det är fortfarande 11 dagar kvar.

Av den här veckan är det dock bara några timmar kvar, så här kommer en snabb sammanfattning av träningspassen de senaste sju dagarna.

Fysisk träning – 7 pass:
  • Kettlebells
  • Löpning x2 (5,07 + 5,35 km)
  • Powerwalk x2 (6,83 + 7,41 km)
  • Styrketräning
  • Cirkel
Yoga – 2 pass:
  • FitnessYoga x2
Vilodagar:
  • Tisdag
  • Fredag
Nu är det fortsatt skolarbete som gäller. Hoppas verkligen att jag hinner klart med allt tills slutkritiken på torsdag så att jag ska kunna ha en lugnare helg nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar