lördag 19 maj 2012

En kort runda som blev lång och backig

Som jag skrev i det förra inlägget blev jag sugen på en promenad på vägen till Cirkeln. Så efter passet bytte jag om till löparskor för att gå en kort runda, satte igång klockan igen och startade Runkeeper.

De första 1000 metrarna (med den härliga backen upp till bron över kanalen) var jobbiga och långsamma som alltid efter cirkelträningen, men sen började benen kännas lättare och det gick snabbare också. Efter den andra kilometern kändes det så bra att jag faktiskt bestämde mig för att ta min långa runda. Själva beslutet gjorde att jag fick ännu mer fart i benen och under den fjärde kilometern var dem faktiskt väldigt pigga.

Sedan kom dagens andra backe under den femte kilometern, men jag fortsatte gå med samma fina takt, saktade aldrig in trots att det var en stigning på 23 m. Tydligen gick jag till och med snabbare än kilometern innan. De var faktiskt de tredje snabbaste 1000 metrarna med en avg. pace på 8:25 min/km och följdes av en ännu snabbare kilometer (7:59 min/km) då jag i och för sig hade lite nerförsbacke.

Under denna sjätte kilometer pratade jag med min man på telefon som hjälpte sin pappa med bilen just då men de skulle äta lunch inom 20-30 minuter, så vi bestämde att jag skulle komma över för att äta med dem. Det innebar att jag fick hitta på en snabb väg till svärföräldrarna för att de inte skulle behöva vänta på mig för länge. 

Den snabba vägen jag lyckades välja blev också en som innehöll en riktigt jobbig backe med en stigning på 28 meter under en sträcka på 600 meter. Självklart blev jag bara mer peppad för att ge järnet och utmana benmusklerna och rumpan, så trots den stora höjdskillnaden blev den sjunde kilometern med backen min näst snabbaste kilometer med avg. pace 8:22 min/km ( = 7,17 km/h).

Totalt gick jag 7,41 km på 65 minuter med en avg. pace på 8:47 min/ km ( = 6,83 km/h). Kaloriförbrukningen blev så hög som 736 kcal tack vare att hjärtat tvingades arbeta hårt: snittpuls 140, maxpuls 203.

Efter en god lunch promenerade jag hem och bara njöt av de fina färgerna som våren bjuder på samt de värmande solstrålarna mot mina bara armar. 


Javisst, idag var det premiär för kortärmat både under utomhusträningen och när jag gick hem. Så otroligt härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar