fredag 18 maj 2012

Promenad och styrketräning


Efter kl 17 började jag tröttna på att sitta framför datorn, så det kändes som att det var dags för promenaden. En halvtimme senare började jag gå. Hade inte bestämt mig vilken väg jag skulle ta, jag gick bara, och jag gick rätt snabbt utan att jag skulle ha tvingat benen. Det hände en sak under dagen som gjorde mig upprörd och ledsen så jag tror att den höga pulsen hjälpte mig att rensa tankarna. Men egentligen borde jag inte ha gått så snabbt. Enligt löpprogrammet borde jag ha hållit mig i pulszon 2 under torsdagens pass, men jag jobbade i den övre halvan av pulszon 3 istället.

Efter ungefär 1 km fick jag ett samtal från min make som var sugen på att följa med mig. Så han mötte upp mig efter 3 km för att gå med mig och låta mig berätta det som hade hänt. Det var jättesnällt av honom. Trevligt med sällskap och att få hans åsikter om saken. Dessutom gick vi långsammare för att kunna föra ett samtal, så pulsen sjönk och jag tror att jag gick med rätt intensitet resten av tiden. Totalt blev det 6,83 km med en snitthastighet på 6,45 km/h (9:18 min/km) på 73,5 minut.

Snittpulsen hamnade på 130 medan maxpulsen var 163. Kaloriförbrukningen landade på 588 kcal, men fler kalorier skulle förbrännas eftersom styrka hade jag också planerat köra efter promenaden. Det gjorde jag hemma och för att slippa fundera på övningar själv, hade jag redan igår kväll valt ut 36 träningskort ur min träningskortlek med följande övningar:


Jag lade ut alla kort på soffbordet och blandade övningarna utifrån vad som kändes bra, men jag försökte att inte välja flera kort från samma kategori direkt efter varandra, jag hade framför allt inte orkat alla armhävningar på en gång... Åh, vad jag måste bli starkare i framsidan av överkroppen och armarna! 

När jag hade gjort en övning, vände jag på kortet som beskrev den och efter 38 minuters styrketräning där även pulsen höjdes vid flera tillfällen (maxpuls 162), låg alla kort med baksidan uppåt.


Då hade jag jobbat med en snittpuls på 126 och förbränt ytterligare 309 kcal utan att använda något redskap. Kortleken jag har är den där man jobbar med bara kroppsvikten, men på traningskort.com finns det många fler varianter om Ni är nyfikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar