måndag 14 maj 2012

Rolig högintensiv träning


Så kan jag sammanfatta kvällens kettlebells-pass. Ryktet om hur bra den här klassen är måste ha spridit sig eftersom vi såg flera nya ansikten idag. Självklart var också deltagarna från förra gången tillbaka... och varför hade de inte varit det? Att träna kettlebells utmanar musklerna och deras uthållighet, samtidigt som man också får upp pulsen ordentligt. Maxpulsen blev densamma som förra veckan (175) men egentligen ville jag bara ignorera klockan (samtidigt som jag ju gärna vill se statistik).

Den strular fortfarande trots att jag bytte batteri både i klockan och sändaren inom loppet av en månad. Imorgon måste jag skriva ett mejl och klaga. Det här är inte okej. Jag behöver klockan nu mer än hittills med tanke på att jag verkligen kommer att försöka komma igång med löpningen och vill hålla koll på pulsen så att jag tränar med rätt intensitet. Naturligtvis kan man också känna efter: blir man andfådd och svettig, går det att prata och liknande, men det är så mycket enklare om man kan ta hjälp av pulsklockan när man redan äger en...

Men tillbaka till kvällens pass. Efter uppvärmningen gick vi igenom förra veckans övningar lite snabbt både för att de nya skulle kunna lära sig tekniken och även för att vi som var med för en vecka sedan skulle bli påminda om vilka saker som är viktiga att tänka på. Sedan introducerade vi nya övningar: russian twist, utfall, marklyft och en rotationsövning som ska aktivera sidomusklerna och vara bra för både ryggen och bålen. 

Mot slutet satte vi ihop ett cirkelpass med svingar, benböj, utfall, rotationsövningen, russian twist och press ovanför huvudet. Första varvet körde vi varje övning i 45 sekunder, nästan varv hade vi 30 sekunder på varje ”station”, och i sista skulle vi öka tempot för att höja pulsen ytterligare när vi bara skulle ha 20 sekunder på oss att köra varje övning. Passet avslutades med stretch men det utesluter inte att jag får träningsvärk imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar