söndag 6 maj 2012

8,81 km blev det idag


Efter jag tog en huvudvärkstablett efter lunchen igår somnade jag i soffan och vaknade först när maken väckte mig för att det var dags att bege oss till kalaset. Det innebar tyvärr också att det varken blev promenad eller powerwalk under lördagen.

Till denna söndag hade jag planerat in BodyPump och löpning, men som vanligt kom skolarbetet emellan. BodyPump:en var jag i alla fall tvungen att avboka för att skriva klart en uppsats som ska lämnas in under morgondagen. Den är nu nästan klar, så jag kunde ägna tid åt lite utomhusträning.

Jag började med powerwalk i 8 minuter som uppvärmning, sedan började jag springa i 2 minuter. Efter två minuter gick jag jag i snabbt tempo i en minut innan det var dags att springa i 2 minuter igen. Så fortsatte jag till det stod 1:01:00 på klockan. Jag avslutade alltså med 2 minuters löpning innan det var dags för att varva ner med powerwalk.

De första 4 kilometerna kändes bra, men under den femte började jag bli trött så jag var verkligen tvungen att fokusera på att ha en någorlunda löpteknik. Långsammast var jag i den sjätte kilometern då jag var tvungen att springa uppför en backe och sedan bron över kanalen.


Som tur var kom en nerförsbacke inte långt efter så jag kunde pusta ut lite och släppa upp bromsarna och lät kroppen följa med benen som fick upp ett ganska bra tempo. Under den 8:e kilometern kunde jag sedan öka tempot lite, men kom aldrig upp i den farten som jag hade under den andra och den tredje kilometern.


En sak som var störande under hela rundan var pulsklockan som sällan lyckades visa rätt puls: 145, 00, 85, 170, 43, 156, 22, 180, 00, 82, 00, 172 och liknande siffror kunde jag läsa av på skärmen. :o( Imorgon måste jag finna tid för ett batteribyte i sändaren och hoppas att det kan lösa problemet.

Det som klockan registrerade idag var en maxpuls på 185 och en snittpuls på 146. Maxpulsen känns okej, men jag tror att snittpulsen var högre för känslan var under hela rundan att hjärtat tvingades jobba väldigt hårt... Kaloriförbrukningen landade på 724 kcal om det nu stämmer. Det kan jag inte heller veta eftersom den bland annat baseras på pulsen. Runkeeper brukar vanligtvis visa färre förbrände kalorier än pulsklockan när den fungerar som den ska men idag tyckte faktiskt Runkeeper att jag borde ha förbränt mer än 724, nämligen 789 kcal.

Den information jag kan lite på är den som jag hittade på Runkeepers hemsida om hastighet och höjdskillnader och liknande. Snittfart på 7,91 km/h (avg. pace 7:35 min/km) som var lite snabbare än förra gången jag joggade/gick samma runda. Då var snittfarten 7,8 km/h (avg. pace 7:41 min/km). Det är roligt att se lite utveckling även om den inte är jättestor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar