torsdag 7 juni 2012

Årets andra lopp avklarat

Idag var det dags för Blodomloppet som mätte 5,53 km. Tyvärr kan jag inte bekräfta det eftersom jag varken hade mottagning på Djurgården eller kontakt med satelliterna så Runkeeper kunde inte mäta min runda. Det där var något som var riktigt frustrerande. Efter en kilometer fick jag i alla fall mottagning så jag bestämde mig för att prova med Runkeeper igen, men GPS-signal fick jag först strax innan 3 km så av hela rundan mättes endast 2,7 km...

Men det värsta var att hela tiden höra att jag hade sprungit 0,0 km fast jag visste att det inte stämde. Som tur var visade pulsklockan sig vara samarbetsvillig och med hjälp av kilometerskyltarna längs banan kunde jag också få en ungefärlig tid för varje kilometer.

Det visade sig att jag inte lyckades bygga upp loppet lika bra som Vårruset eftersom efter en snabb start gick det långsammare för varje tusen meter. Det berodde delvis på att jag fick typ kramp i magen efter 3 km, men också på att höger knä kändes lite trött idag. Men en erfarenhet rikare är jag...

Väl hemma när jag matade in tidsinformation från klockan på Runkeepers hemsida där även loppets karta fanns med kunde jag konstatera att jag faktiskt sprang snabbt idag. Ungefär 9,23 km/h hade jag som snitthastighet vilket betyder ett tempo på 6:30 min/km. Visserligen gick det snabbare för andra (Veronica var grymt duktig idag – 5:18 min/km), men för mig är detta tempo riktigt bra och 15 sekunder snabbare än på Vårruset. Kul att se! För att klara av den högre farten, behövde hjärtat arbeta hårt: snittpuls 167, maxpuls 193. Kaloriförbrukningen blev också hög: 554 kcal.

Efter en god picknick under vilken vi kunde ta fina bilder på både på oss själva och den vackra himlen, begav vi oss hem.


Självklart var det många som ville åka med de extra bussarna till Karlaplan, men V och jag bestämde oss för att gå från Djurgårdsbrunn till Djurgårdsbron, en sträcka på ungefär 2,2 km varav sista 100 fick vi springa för att hinna med spårvagnen till Sergels torg. Där såg vi att vi hade 9 minuter kvar tills tåget skulle gå och kände att det inte var någon idé att stressa, vi skulle inte hinna... Men när vi hade kommit upp till gången mellan tunnelbanan och pendeltåget hade vi fortfarande 2 minuter kvar och vi hade en känsla av att vi ändå kunde hinna. Tack vare en snabb spurt hann gjorde vi det också, skönt!

Med oss fick vi, precis som alla andra en medalj och en T-shirt med Blodomloppets logga, och eftersom vi båda är blodgivare fick vi även en extra gåva. En fodral som man kan ha på armen för att kunna ta med sig mobilen/mp3-spelaren. Det passar min smartphone perfekt och är något jag verkligen kommer att kunna använda under sommaren då jag ibland inte har någon ficka att ha mobilen i när jag är ute och rör på mig.


En kort utvärdering av loppet försöker jag skriva imorgon, men nu måste jag lägga mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar