måndag 18 juni 2012

Rysk-japansk kombination

avslutades kvällens Kettlebells-klass med. Men först värmde vi upp som vanligt. Efter uppvärmningen skulle vi jobba två och två och tillsammans försöka komma ihåg övningarna som vi har gjort under kursen och öva lite på dem för att påminna oss om tekniken samtidigt som vår tränare också gick runt bland deltagarna för att hjälpa till med just tekniken och komma med tips.

Plockar upp Kettlebellen inför en sving
Hämtar fart inför svingen

Mitt i en sving
Man brukar vända när armarna har kommit i ungefär axelhöjd, men det är inte axlarna och armarna som jobbar i första hand, utan benen och höfterna. Det är viktigt att blåsa ut luften när vikten är på väg upp. Sedan andas man in när Kettlebellen är på väg ner för att man återigen ska hämta fart.

Draken

Säker vändning
Efter genomgången körde vi enhandssvingar med omvänd stegring. Första setet bestod av 50 repetitioner som träningskompisen (i mitt fall min man) räknade så att jag bara skulle behöva koncentrera mig på övningen. När jag var klar med mina reps, räknade jag åt Dennis. Nästa varv skulle vi köra 40, sedan 30, 20 och 10 repetitioner innan vi var klara med denna del av träningen.

Passets sista del bestod av modifierade Tabata intervaller. Vanliga Tabata intervaller som kommer från Japan är korta maximalintensiva 20 sekunders intervaller som följs av 10 sekunders vila. Dessa intervaller upprepas 8 gånger vilket ger en total träningstid på 4 minuter. När man har kört ett set, brukar man ha en lite längre vila för att sedan köra igen. Som instruktören förklarade är det viktigt att involvera många och stora muskelgrupper för önskad effekt, och man kan med fördel blanda konditionsövningar och styrkeövningar, det viktigaste är att man under de 20 sekunder man jobbar ska köra maximalt.

Eftersom vi idag tränade i par, ändrade vi intervallerna till 20+20, så vi fick vila lite längre medan träningskompisen kämpade med det ryska träningsredskapet. Jag och min man körde med 12 kg-vikten och peppade varandra hela tiden. Dagens intervaller bestod av benböj med axelpress, svingar, marklyft och en sista övning utan Kettlebellsen, nämligen burpees. Ja, det är bara 4 övningar, men samma intervaller upprepade vi en gång till, så vi jobbade i totalt 8 x 20 sekunder och jag måste säga att pulsen gick upp rätt mycket. Som mest slog mitt hjärta 172 slag/minuten och kaloriförbrukningen landade på 469 kcal.

Stretcha gjorde vi naturligtvis på slutet innan det var dags att säga hej då till gänget. De kommer att träffas en gång till på kursens sista tillfälle på måndag, men den gången kommer vi tyvärr inte att kunna vara med eftersom vi då redan har hunnit åka på semestern (att vi kan åka på semester är förstås inte så tyvärr... jag har längtat länge!!!) som hade varit inbokad innan vi fick reda på datumen för Kettlebells-kursen.

För att sammanfatta de här sju veckorna med Kettlebells-träningar måste jag säga att jag är jättenöjd med kursen. Förhoppningsvis kommer en ny kurs på sensommaren/under början av hösten. Då tänker jag anmäla mig! Jag vill gärna fortsätta träna Kettlebells, så medan jag väntar på att nästa kurs ska starta, borde jag nästan investera i en egen kettlebell... får fundera på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar