lördag 16 juni 2012

Träna eller inte?


Tyvärr blev det ingen cirkelträning i morse. Jag hade ställt klockan på 8:15 som vanligt för att hinna till passet ifall jag skulle må tillräckligt bra. Men när väckningssignalen kom, var jag seg och halsen kändes fortfarande dålig. Jag har läst flera gånger att man inte ska träna när man har halsont eftersom det är ett tecken på att man har en infektion i kroppen och denna infektion kan sprida sig till hjärtmuskeln vid ansträngning och ge upphov till hjärtmuskelinflammation. Det ville jag absolut inte riskera genom att köra cirkel.

Dessutom tänker jag så här: när man inte är frisk, presterar man inte lika bra under ett träningspass. Det gör att det resultat man vill uppnå med träning förmodligen uteblir. Är det då värt att riskera att det tar längre tid att tillfriskna eller att man drabbas av komplikationer? Jag tycker inte det. Jag anser att man hellre ska vila och låta kroppen återhämta sig.

Därför har jag fortsatt kurera mig hemma idag och hoppas bli bättre så fort som möjligt. Om jag imorgon inte har halsont längre och känner mig tillräckligt pigg, kan jag kanske träna på kvällen. Jag tror dessvärre inte att jag kommer att orka köra den planerade löpträningen på 50 minuter (4 min jogg + 1 min gång under hela passet), men vi får se...

Jag måste sova på saken och känna efter under morgondagen innan jag kan fatta ett beslut om att ”träna eller inte”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar