måndag 4 juni 2012

Träningsvärk imorgon?


Jag skulle inte bli förvånad om jag fick lite. Låren och ländryggen utmanades ordentligt på dagens Kettlebells.

Efter uppvärmningen övade vi på övningarna  som vi skulle använda under dagens cirkel. Nämligen: enarmssvingar, benböj, marklyft, draken, axelpress med en hand och säker vändning.

För mig var draken en ny övning. Om Ni klickar på länken under bilden kan Ni se hur man ska utföra denna övning. Viktigt är att hålla kroppen rak utan att tappa balansen. En riktigt utmanande övning.

Draken.
Bilden är hämtad från www.dintraning.se som Ni ser. ;o)

När alla började känna sig bekväma med övningarna satte vi ihop ett cirkelpass på 5 minuter där vi körde varje övning i en minut. Vi började med benböj och säker vändning, fortsatte med draken och axelpress, och avslutade med marklyft där vi bytta arm efter varje lyft.

Efter en kort paus körde vi samma cirkel igen innan vi avslutade med fyra minuter enarmssvingar. De sista två minuterna var riktigt tuffa, ländryggen började bli väldigt trött, men jag bet ihop och klarade hela passet med 10 kg kettlebells.

Snittpulsen var högre än på de tidigare passen (131), medan maxpulsen var lika hög som alltid hittills: 175. Under det 45 minuter långa passet förbrände jag 398 kcal. Riktigt bra, men mest nöjd var jag faktiskt med att verkligen kunna köra hela klassen utan att känna av förra veckans bröst- och ryggproblem.

Sen kan det bli så att det kommer att kännas i ryggen imorgon igen, men i så fall kommer det att handla om träningsvärk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar