söndag 10 juni 2012

Fjärde veckan med löpprogrammet avklarad


Veckans tredje löppass genomförde jag med Veronica. Men först skulle jag gå till henne för att starta rundan tillsammans. Det innebar en lång uppförsbacke på 0,76 km som tvingade rumpan och baksidan av låren till hårt arbete. Resten av kroppen blev också varm så när även V var redo, var det bara att köra igång veckans sista träning som skulle vara 40 minuter lång: 3 minuter jogging och 2 minuter gång 8 gånger.

Vi satsade på en rutt som Veronica brukar springa men som var ny för mig. Man brukar säga att variation är bra och det kändes verkligen som att passet gav mig något extra. För det första så tror jag att vi höll ett högre tempo när vi sprang än vad jag annars brukar hålla när jag själv springer. Dessutom innehöll rundan en jättehäääärlig lååååång backe som var väldigt tuff och nästan fick mitt hjärta att hoppa ur bröstkorgen... det var kanske det som gjorde att maxpulsen blev 224... ja, eller så var det någon störning som orsakade den höga siffran, vad vet jag?

Men snittpulsen var också hög trots att vi alltså gick 2 minuter efter varje 3 minuters joggingsträcka: 152 slag/minuten. Enligt Sports-tracker hade vi 6:58 min/km som avg. pace under den 5,76 km långa rundan och det är ju bra, precis som maxfarten på 11,4 km/h. 667 kcal förbrände jag under ”uppvärmningen” och själva passet innan jag begav mig hem.

Jag bestämde mig för att springa på hemvägen som nedvarvning och ytterligare 0,81 km kunde jag därför lägga till dagens träning vilket också betydde att denna vecka sprang jag totalt 17,1 km. För att ha sprungit så mycket under en och samma vecka fick jag beröm från Runkeeper:


Jag lovar att fortsätta det hårda arbetet! ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar