tisdag 19 juni 2012

Intervall Stege runt Scaniasjön


Vi började Actics Lidingö Running pass med att jogga till Scaniasjön, ca 2 km. Väl framme körde vi löpskolning innan vi körde igång med själva intervallerna som såg ut enligt följande:
  • Springa 60 sek
  • Vila 30 sek
  • Springa 120 sek
  • Vila 60 sek
  • Springa 180 sek
  • Vila 90 sek
  • Springa 240 sek
  • Vila 120 sek
  • Springa 180 sek
  • Vila 90 sek
  • Springa 120 sek
  • Vila 60 sek
  • Springa 60 sek
Ju kortare intervall man sprang, desto snabbare skulle man springa. Så vi började snabbt och sprang något långsammare för varje intervall tills vi hade sprungit 4 minuters intervallen. Därefter skulle vi springa snabbare för varje intervall och under de sista 60 sekunderna skulle vi spurta för att verkligen utmana oss själva.

Det var riktigt tufft. Jag är inte särskilt snabb av mig, men kände att jag verkligen lyckades pressa mig själv idag. Trots att jag bara såg de andras ryggar, höll jag ett bra tempo jämfört med min vanliga fart. Instruktören var snäll som sprang fram och tillbaka mellan oss, för att peppa alla och därmed fick han också lite intervall träning. ;o)

När vi hade spurtat klart sista minuten, gick vi lite långsamt för att få ner pulsen (min var riktigt hög, i snitt 149, trots att vi alltså vilade mellan löpsträckorna då den gick ner lite alltid) och då stannade jag till en kort sekund och tog en bild på sjön vi sprang runt. Trevlig omgivning!


Därefter joggade vi tillbaka till Sydpoolen och stretchade innan det var dags att tacka för den här gången. Under de 55 minuter vi höll igång registrerade Sports-tracker totalt 7,41 km, samt medeltempo 7:25 min/km, snittfart 8,08 km/h och maxhastighet 18,4 km/h (?).

Om jag kommer att kunna gå imorgon efter ett sådant här pass? Det återstår att se...

1 kommentar:

  1. Jätte bra jobbat av dig! Angående snittpuls så var min 146 så inte så stor skillnad där ju :D

    SvaraRadera