lördag 30 juni 2012

Idag kom suget


I torsdags var det tänkt att mamma och jag skulle cykla lite, men varken i förrgår eller igår blev cykelturen av. Dock var mamma sugen på att cykla idag när jag skulle gå och springa, så jag bestämde mig för att flytta löprundan till imorgon och cykla med henne istället.

Mamma har under våren sakta men säkert kommit igång med träningen. Hon har tränat på gym och hemma på egen hand, men dagens pass var hennes första utomhus, så hon fick styra tempot. Första kilometern handlade mest om att mamma skulle vänja sig vid cykeln, men sedan gick det snabbare och snabbare för nästan varje kilometer. Jag var så stolt över henne!

Efter 5,86 km ”släppte jag av” henne hemma och fortsatte några kilometer till för att pressa kroppen lite. Den sjunde kilometern fick jag upp tempot något (18,95 km/h = 3:10 min/km). Den åttonde kilometern lyckades jag sedan cykla på 2 minuter och 41 sekunder vilket betyder att jag äntligen hade en fart över 20 km/h, nämligen 22,36 km/h. Önskar att jag kunde cykla så snabbt under en längre runda, men för det måste jag förbättra min cykelkondition som verkar inte vara på topp just nu... benmusklerna måste bli mer uthålliga också.

Dagens 8,23 km innebär att jag lyckades med månadens utmaning på 100 km och gick/joggade/sprang/cyklade 101,41 km under juni. Frågan är om jag ska ha samma mål för juli eller om jag ska våga höja ribban. Det var ju med minsta marginal jag klarade distansen denna månad, så jag måste sova på saken innan jag bestämmer mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar