måndag 5 december 2011

Ge liv i julklapp!


Nu när stora helger närmar sig är det viktigare än vanligt att blodlagren är fyllda. Självklart är det alltid välkommet om du kan ge blod, men när jag var på blodcentralen idag fick jag höra att runt jul och nyår är det speciellt viktigt att folk ger blod.

 
Jag hade varit blodgivare i Ungern och i våras bestämde jag mig för att bli det i Sverige också. Jag gick till blodcentralen och anmälde mig. De tog blodprov och jag fick fylla i en hälsodeklaration. Sedan skulle jag vänta några veckor på min första kallelse till blodgivning.

Pga bl.a. resa till Asien har jag tyvärr fått vänta tills nu för att få bidra för första gången här i Sverige, men nu är det gjort.


Ganska exakt 4,5 dl blod lämnade jag idag och det kändes bra att veta att mitt blod kan hjälpa medmänniskor som behöver det. Varje gång man lämnar blod kontrolleras naturligtvis blodet för att mottagaren inte ska skadas och på så sätt kan jag också få veta om mitt blodvärde har förändrats eller om jag har fått någon sjukdom. Det är jättebra, tycker jag.

Nu ska jag ta järntabletter (totalt 20st) i ungefär 20-40 dagar. Jag fick tabletterna på blodcentralen tillsammans med lite presenter eftersom det var min första blodgivning i detta land.


De var verkligen jättetrevliga och kommer att skicka kallelse om 3-4 månader för att jag ska komma igen. Vi kvinnor kan tyvärr bara ge blod 3 gånger om året (män kan lämna 4 gånger) så det blir någon gång under mars-april som jag återigen kan hjälpa.

Vill Ni veta fler detaljer kring blodgivning och vill bli blodgivare, gå in på denna sida!

2 kommentarer:

  1. Vi har samma bldogrupp! =)
    Ska börja ge här i skåne med men måste nyregistrera mig för dom har inget samarbete med sthlm :/

    SvaraRadera
  2. A+ är bra ;o) Fast alla sorters blod behövs.

    Konstigt att det inte finns ett samarbete med Stockholm, men det löser sig säkert. När kan du ge nästa gång?

    Stor kram

    SvaraRadera