lördag 31 december 2011

Årets sista pass avklarat


Det blev ett fartfyllt, jobbigt, snurrigt och roligt Step Styrka med två väldigt duktiga instruktörer. Vi körde i 65 minuter och lät hjärtat arbeta. 155 slag i minuten hade jag som snittpuls som är ganska hög och maxpulsen var förstås ännu högre: 178.

Vi började med uppvärmning med enkla steg, många knälyft och när alla var varma körde vi styrka på våra lådor: benböj, utfall, armhävningar, dips och plankan. Efter att musklerna fick arbeta lite extra jämfört med ett vanligt Step-pass, var det dags att bygga upp en koreografi med fina stegkombinationer och många snurrar.

Koreografin blev rätt avancerad, men det gäller bara att komma ihåg vilka steg som följer varandra och följa kroppens rörelse för oftast hjälper det att bli påmind om vilket håll man ska gå till. Snurrar kunde man också lägga till och det brukar jag gilla, i vissa stegkombinationer blir det faktiskt lättare om man snurrar istället för att bara gå. Det är också positivt att det oftast visas två olika varianter på de olika delarna av koreografin så att alla kan välja hur de vill göra.

Det gäller även att spänna musklerna i bålen och verkligen dra sig upp på lådan för då får kroppen en större utmaning. Knäna ska lyftas upp så högt man kan när det handlar om knälyft och helst ska armarna också jobba. Då kan man förbränna så mycket som 798 kalorier på lite drygt en timme på en stepbräda. Det gjorde jag idag och även fast det hade varit kul att passera 800-gränsen är jag nöjd.

Hälarna överlevde också passet även om det gjorde ont ibland men jag ångrar inte att jag deltog i denna klass. Det var kul! Apropå klass så såg jag vårens schema i morse... jag har blandade känslor kring detta, men mer om det kommer nästa år.

Nu väntar 30-års kalas och nyårsfirande.

Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar